علل خرابی دستگاه ها در کارخانجات

علل

علل خرابی دستگاه ها در کارخانجات

نرم افزار تعمیر و نگهداری چه کاربردی دارد؟

خرابی دستگاه ها در کارخانجات به معنای از دست دادن هزینه ها، بهره وری و حتی شهرت یک صنعت است. با این حال، پیشگیری از  بروز خرابی ها، آسان تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. برای دستیابی به پیشگیری موثر و نگهداری بهینه و همچنین تعمیر به موقع، داشتن نرم افزار cmms ضروری است. این نرم افزار وظایف را اولویت بندی و سازماندهی می کند و کنترل کامل ماشین آلات را انجام می دهد. ماشین آلات صنعتی یکی از ارکان اساسی تولید در اکثر شرکت ها هستند. با این حال بعضا این دستگاه ها و ماشین آلات با خرابی های جدی روبرو خواهند بود که بر عملکرد و کارایی تاثیر می گذارند. این خرابی ها می توانند به دلایل مختلفی مانند عدم نگهداری، فرسودگی، مشکلات در تامین برق و غیره رخ دهند. 


کاربرد نرم افزار نگهداری پیشگیرانه

استفاده از نرم افزار نگهداری پیشگیرانه جهت شناخت انواع خرابی در ماشین آلات صنعتی در یک شرکت، مهم است. بدین ترتیب اقدامات پیشگیرانه و به حداقل رساندن عواقب آن به موقع انجام می شود. شایع ترین خرابی ها شامل مشکلات الکتریکی، مکانیکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی است. در این مقاله به تفصیل هر یک از این مشکلات را توضیح خواهیم داد. اینکه دلایل آنها چیست و چگونه می توان از آنها اجتناب کرد نیز عنوان خواهد شد. علاوه بر این، مهم است که در نظر داشته باشید که خرابی ها می تواند زیان های اقتصادی زیادی را به شرکت وارد کنند، زیرا فرآیند تولید قطع می شود، زمان و منابع هم از دست می روند. در بسیاری از موارد، تجهیزات آسیب دیده باید تعمیر یا تعویض شوند. به همین دلیل، شناخت علل خرابی ها، برنامه ریزی اقدامات پیشگیرانه لازم (برای جلوگیری از توقف خط تولید و حفظ وضعیت کارکرد کامل دستگاه ها در کارخانجات) ضروری است.
 

 

نرم افزار تعمیر و نگهداری

نرم افزار تعمیر و نگهداری


تشخیص انواع خرابی دستگاه ها در کارخانجات با کمک نرم افزار بازرسی دوره ای

همانطور که گفته شد، داشتن نرم افزار تعمیر و نگهداری در کارخانجات امری ضروری و مهم است که در این راستا شرکت نرم افزاری کهن اقدام به ارائه نرم افزار تعمیر و نگهداری مطابق با نیازهای مشتریان و استاندارهای ISO نموده است. دستگاه ها در کارخانجات نقش اساسی در عملکرد کارخانجات و شرکت ها ایفا می کند، بنابراین، مانند هر تجهیزات دیگری، اغلب می توانند خراب شوند. در زیر برخی از رایج ترین انواع خرابی دستگاه ها در کارخانجات آورده شده است:
•    تشخیص خرابی های مکانیکی با کمک نرم افزار بازرسی دوره ای: این خرابی ها به دلیل خرابی در قطعات یا اجزای ماشین آلات مانند قطعات فرسوده یا شکسته، مشکلات روغن کاری و یا ناهماهنگی قطعات رخ می دهند. علائم خرابی مکانیکی ممکن است شامل صداهای عجیب، ارتعاشات، مشکل در جابجایی ماشین آلات یا وجود ذرات فلزی در روغن روان کننده باشد. 


•    تشخیص خرابی های الکتریکی با نرم افزار نگهداری پیشگیرانه: این خرابی ها بر اجزای الکتریکی ماشین آلات تاثیر می گذارد و می توانند در نتیجه اتصال کوتاه، گرمای بیش از حد، مشکلات اتصال یا خرابی در قطعات الکترونیکی باشند. نشانه ‌های خطای الکتریکی ممکن است شامل کمبود برق ماشین‌آلات، خاموش شدن چراغ‌ ها و صفحه‌ نمایش یا پیام ‌های خطا روی تجهیزات باشد.
•    تشخیص خرابی های هیدرولیک با نرم افزار تعمیر و نگهداری: این خرابی به دلیل مشکلاتی در سیستم هیدرولیک است که ماشین آلات را تغذیه می کند. این مشکل می تواند نتیجه تعمیر و نگهداری نامناسب، استفاده از قطعات نامرغوب یا فرسودگی قطعات باشد. علائم خرابی هیدرولیک عبارتند از: از دست دادن روغن، فشار هیدرولیک پایین یا نشت مایع.
•    تشخیص خرابی های پنوماتیک با نرم افزار تعمیر و نگهداری: این خرابی ها مشابه خرابی های هیدرولیک است، اما در سیستم پنوماتیک ماشین آلات رخ می دهد. این مشکلات می توانند ناشی از نشت هوا، انسداد مجرا، قطعات آسیب دیده یا مشکلات دریچه باشند. علائم خرابی پنوماتیک ممکن است شامل کمبود فشار هوا، صداهای عجیب و غریب یا از دست دادن هوای فشرده باشد.
 

نرم افزار نگهداری پیشگیرانه

نرم افزار نگهداری پیشگیرانه


چگونه با نرم افزار تعمیر و نگهداری علل خرابی دستگاه ها در کارخانجات را پیدا کنیم؟

علل اصلی خرابی دستگاه ها در کارخانجات را می توان با کمک نرم افزار تعمیر و نگهداری پیدا کرد. برخی از این علل عبارتند از:

•    عدم نگهداری: یکی از دلایل اصلی خرابی ماشین آلات صنعتی عدم استفاده از نرم افزار تعمیر و نگهداری است. بیشتر ماشین ها برای عملکرد صحیح نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. اگر تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده، نادیده گرفته شود یا به اشتباه انجام شود، قطعات ماشین ممکن است به مرور زمان فرسوده یا آسیب ببینند.
•    اضافه بار: برخی از ماشین ها به طور مکرر استفاده می شوند یا کارهایی را انجام می دهند که فراتر از ظرفیت بار آنهاست. این اضافه بار می تواند باعث ایجاد تنش های ناگهانی و غیرمنتظره روی اجزای ماشین شود که منجر به خرابی مکانیکی خواهد شد.
•    عیوب الکتریکی: ماشین ‌های صنعتی معمولا برای عملکرد صحیح به مقدار زیادی انرژی الکتریکی نیاز دارند. اگر در منبع تغذیه یا سیستم الکتریکی دستگاه خراب شود، ممکن است به اجزای الکتریکی و سیستمی دستگاه آسیب وارد شود. بنابراین استفاده از نرم افزار بازرسی دوره ای بسیار مهم و ضروری است.
•    استفاده از ابزارهای آسیب دیده: برخی از ابزارهای مورد استفاده در ماشین ها نیز ممکن است در اثر استفاده، فرسوده یا آسیب ببینند. بنابراین در صورت استفاده مداوم می تواند منجر به سایش زودرس و خرابی دستگاه شوند. استفاده از نرم افزار نگهداری پیشگیرانه بسیار پیشنهاد می شود.
•    خرابی در سیستم های هیدرولیک: ماشین های صنعتی نیز ممکن است سیستم های هیدرولیک برای کار خود داشته باشند. خرابی در این سیستم ها می تواند به دلیل نشتی، انسداد یا ازدحام جریان هیدرولیک و سایر مشکلات باشد.
 

نرم افزار بازرسی دوره ای

نرم افزار بازرسی دوره ای

نرم افزاری برای جلوگیری از خرابی دستگاه ها در کارخانجات

نرم افزار تعمیر و نگهداری می تواند به روش های مختلفی از خرابی دستگاه ها در کارخانجات جلوگیری کند. از جمله این روش ها می توان به  نظارت مستمر، تجزیه و تحلیل داده ها، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، تشخیص از راه دور و بهینه سازی عملکرد و غیره اشاره کرد. بدین ترتیب می توان از این نرم افزار برای شرکت های کوچک و متوسط و حتی شرکت های بزرگ استفاده نمود. بنابراین وظایف تعمیر و نگهداری را بهینه شده و زمان خرابی کاهش خواهد یافت. همچنین امکان تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و دستورالعمل هایی برای اقدام در هر یک از خطوط فراهم خواهد شد. در نتیجه اپراتور همیشه راهنمایی می شود و موجودی، هزینه مواد، نیروی کار و موارد دیگر قابل محاسبه خواهد بود.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید