قانون کار در سال جاری چقدر است

قانون

قانون کار در سال جاری چقدر است؟


هر سال با ورود به سال جدید، مساله حداقل حقوق به عنوان یکی از موضوعات مهم در حوزه کار و اشتغال مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. حداقل حقوق به عنوان حق حداقلی کارگران و کارمندان برای انجام کار و دریافت درآمد از زحمات خود، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر زندگی و رفاه افراد دارد. 
حقوق و دستمزد بعنوان یکی از مهمترین مسائل و پراهمیت برای کارمندان، کارگران و کارفرمایان می‌باشد. حقوق وزارت کار کارگران باید بر طبق مبلغی که قانون کار تعیین کرده است پرداخت شود. پس امسال دستمزد کارگران نباید رقمی کمتر از حداقل حقوق اداره کار سال ۱۴۰۳ باشد. طبق ماده ۴۱ قانون کار، کارفرمایان باید همه ساله مبلغ حداقل حقوق وزارت کار را بر حسب نرخ تورم و شرایط اقتصادی و معیشت خانوار تعیین کنند. برای سال جدید نیز کارفرمایان باید بر طبق جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ ، حداقل حقوق کارگران خود را افزایش دهند و درصد های افزایش حقوق را اعمال نمایند. به همین دلیل، تعیین حداقل حقوق سال جدید و کاهش نابرابری درآمدی بین افراد، مساله‌ای مهم و حساس است. در سال جدید، تعیین حداقل حقوق جدید به منظور تضمین حقوق کارگران، تعادل مناسب بین کارگران و کارفرمایان و تحقق عدالت اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مطلب، به بررسی حداقل حقوق ۱۴۰۳ و آخرین مصوبه وزارت کار برای سال جاری می‌پردازیم.


نحوه تعیین حداقل حقوق ۱۴۰۳ برای کارگران

مطابق ماده ۳۵ قانون کار، حقوق و مزایای کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، توسط شورای عالی کار پیشنهاد می‌شود و سپس توسط وزیر کار و امور اجتماعی تصویب خواهد شد.
لازم به توضیح است شورای عالی کار باید حداقل حقوق ۱۴۰۳ کارگران را براساس درصد تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی مشخص کند. همچنین این شورا باید مبلغ حداقل دستمزد ۱۴۰۳ را بدون درنظر گرفتن شرایط جسمی و روحی کارگران، به اندازه ای تعیین نماید، که زندگی یک خانواده را به صورت متوسط تحت پوشش قرار دهد.

حداقل حقوق 1403 برای کارگران

حداقل حقوق ۱۴۰۳ برای کارگران

افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

در حال حاضر افزایش حقوق ۱۴۰۳ به صورت متوسط 35 درصد نسبت به آخرین حکم کارگران در سال ۱۴۰۳ اعلام شده است. بنابراین در سال ۱۴۰۳ پایه حقوق کارگران به میزان ۳۵% بیشتر نسبت به سال قبل خواهد بود.

جدول حقوق کارگران در سال 1403

جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳


عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

مبلغ عیدی تابع میزان حقوق پایه و تعداد روزهای کارکرد است. بر اساس قانون، هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل حقوق دریافت کند، بنابراین عیدی به هیچ وجه از ۲ برابر حداقل حقوق کمتر نخواهد بود. بر اساس فرمول محاسبه عیدی، هر فردی می‌تواند ۲ تا ۳ برابر حقوق کامل یک ماه خود را به‌عنوان عیدی در پایان سال از کارفرما طلب کندبه طور مثال اگر حقوق خالص دریافتی شما ماهیانه ۱۲ میلیون تومان است، حداقل عیدی شما برابر ۲۴ میلیون و حداکثر آن ۳۶ میلیون تومان خواهد بود. البته این نوع محاسبه در مورد کارگرانی است که یک سال در کارگاه به کار اشتغال دارند. کسانی که کمتر از یک سال کار کرده‌اند به نسبت مدت کارکرد از عیدی برخوردار می‌شوند.

عیدی سال 1403

عیدی سال ۱۴۰۳


فرمول مبلغ عیدی برای کارگران به تفکیک فعالیت کمتر از ۱۲ ماه و بیشتر از ۱۲ ماه، بدین صورت خواهد بود:

 حداقل عیدی کارگرانی که کمتر از ۱۲ ماه کار کرده‌اند = (حقوق ماهانه × تعداد ماه‌های کاری) ÷ ۱۲
حداکثر عیدی کارگرانی که کمتر از ۱۲ ماه کار کرده‌اند = (حقوق ماهانه × ۲ × تعداد ماه‌های کاری) ÷ ۱۲
حداقل عیدی کارگرانی که بیشتر از ۱۲ ماه کار کرده‌اند = حداقل دستمزد روزانه (۱/۷۶۹/۴۶۸) × ۶۰
حداکثر عیدی کارگرانی که بیشتر از ۱۲ ماه کار کرده‌اند = حداقل دستمزد روزانه (۱/۷۶۹/۴۶۸) × ۹۰

شرایط معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد چیست؟

مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۳

مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۳ 

هر فردی که در شرکت‌های دولتی یا خصوصی مشغول به کار است مکلف است بخشی از حقوق خود را به‌عنوان مالیات پرداخت نماید. مبلغ مالیات بر حقوق و دستمزد، هر ساله بر اساس لوایح بودجه سال، تعیین می‌شود. رقم اعلامی از سوی دولت برای تمامی افراد یکسان نیست و با توجه به درآمد هر فرد متغیر است. به طور مثال شرح نرخ مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر بوده است:
همانطور که در جدول بالا پیداست میزان مالیات تعیین شده برای افراد مختلف متفاوت و افرادی که تا ۱۲ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، معاف از مالیات هستند. به طور مثال فردی که در سال ۱۴۰۳ ماهیانه بیش از ۱۲ میلیون تومان دریافتی داشته است باید حدود ۱ میلیون تومان آن را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌کرده است.

.
فیش حقوقی و نرم افزار فیش حقوقی

هر فردی که در یک سازمان یا شرکت مشغول به کار است، نیاز دارد از جزئیات حقوقی و مزایای خود در هر ماه مطلع شده و به دقت مورد بررسی قرار داده و اطلاعات لازم را دریافت کند. بنابراین کارفرمایان با ارائه فیش حقوقی به کارکنان، آنان را از جزئیات کامل حقوق و مزایای خود مطلع می نمایند.
در واقع فیش حقوقی، فراتر از یک سند اداری، ابزاری است که شفافیت و اعتماد میان کارفرما و کارکنان را تقویت می‌کند. این سند، با ثبت دقیق مزایا، کسورات و مالیات‌ها، به کارکنان این امکان را می‌دهد تا از حقوق قانونی خود آگاه و نسبت به تعهدات مالی خود شفافیت داشته باشند. همچنین، فیش حقوقی به‌عنوان مدرکی برای اثبات درآمد در موقعیت‌هایی نظیر درخواست وام، اجاره خانه و سایر نیازهای مالی، اهمیتی دارد. نرم افزار صدور فیش حقوقی، یکی از نرم افزار های مهم حسابداری بوده و جزئیات دقیقی از حقوق و مزایا را با شفافیت کامل شامل می‌شود. اطلاعاتی همچون سنوات، حق اولاد، بیمه، مالیات و... در هر ماه در فیش حقوقی اینترنتی ثبت می‌شوند. فیش حقوقی معتبر و اتوماتیک، به عنوان یک ضمانتنامه رسمی عمل کرده و به کاربر این اطمینان را می‌دهد که حقوق و مزایا به درستی محاسبه و پرداخت شده‌اند. با استفاده از نرم ‌افزار فیش حقوقی، فرایند تهیه و ارسال این اسناد به سرعت و به صورت دقیق انجام می‌شود.  در این زمینه شرکت نرم افزاری کهن، برنامه ای بسیار قدرتمند با کاربری ساده تولید نموده است که جهت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت شرکت مراجعه و یا با کارشناسان مربوطه صحبت کنید.


جمع‌بندی

بر طبق گزارش‌های اخیر، دولت با افزایش ۳۵ درصدی حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ موافقت کرده است. با توجه به این موضوع حداقل حقوق و دستمزد یک کارگر در سال ۱۴۰۳ حدود نه میلیون تومان خواهد بود که  این افزایش با توجه به نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و سبد خانوار کارگری محاسبه شده است.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید