تاریخچه نگهداری و تعمیرات در ایران و جهان

تاریخچه

تاریخچه نگهداری و تعمیرات در ایران و جهان

پیشینه cmms در ایران و جهان
cmms از جمله مهمترین موضوعاتی است که پیشینه ای تاریخی دارد. انسان ها در زمان های قدیم به منظور تداوم استفاده از ابزارها، تجهیزات و سازه های مورد نیاز خود اقدام به نگهداری و تعمیر آنها می کردند.

این اقدامات همواره به عنوان یک ضرورت جهت حفظ و بهره برداری مناسب از دارایی های موجود مطرح بوده است. روش های cmms به تدریج در طول تاریخ پیچیده تر و تخصصی تر شدند. در ابتدا، این فعالیت ها به صورت دستی انجام می شد، اما با پیشرفت فناوری و صنعتی شدن جوامع، نیاز به رویکردهای سازمان یافته تر و علمی تر احساس گردید.

پیشینه cmms در ایران و جهان

پیشینه cmms در ایران و جهان

امروزه، انواع مختلفی از نرم افزار تعمیر و نگهداری با عنوان cmms موجود می باشد. از نرم افزار cmms به عنوان نرم افزار نگهداری پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز حوادث غیرمترقبه در فرایندهای تولید یاد می شود. پیشرفت فناوری باعث شده است که در قرن بیستم، مدیریت cmms به عنوان یک حوزه تخصصی در علوم مهندسی و مدیریت مطرح شود. امروزه روش های مختلفی از جمله تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه، تعمیرات و نگهداری مبتنی بر شرایط و تعمیرات و نگهداری بر اساس قابلیت اطمینان توسعه یافته است. هر کدام از این روش های تعمیرات و نگهداری از ویژگی های مخصوص به خود برخوردار می باشند.

پیشینه تاریخی cmms در جهان

اقدامات مربوط به cmms پیشینه ای تاریخی دارد. دوره های مختلفی از مراحل تکامل cmms در طول تاریخ وجود دارند که به دسته بندی های زیر تقسیم می شوند:

دوره باستان (قبل از قرن هجدهم)

در این دوره فرایند مربوط به cmms به صورت سنتی و دستی انجام می شد. تمرکز اصلی بر نگهداری و بازسازی ابزارها، سازه ها و تجهیزات مورد نیاز روزمره بود. روش های cmms بر تجربه و مهارت های فردی استوار بود.

پیشینه تاریخی cmms در ایران 
پیشینه تاریخی cmms در ایران


دوره صنعتی (قرن هجدهم تا اوایل قرن بیستم)

با آغاز انقلاب صنعتی، نیاز به رویکردهای سازمان یافته تر و علمی تر احساس شد. روش های تعمیرات و نگهداری پیچیده تر شد و فرایندهای تولید به تدریج به سمت مکانیزه شدن پیش رفت. از طرفی، مشاغل تخصصی در زمینه تعمیرات و نگهداری در این دوران شکل گرفت.

دوره مدرن (اواسط قرن بیستم تا حال حاضر)

در این دوره، مدیریت cmms به عنوان یک حوزه تخصصی در علوم مهندسی و مدیریت مطرح شد. بسیاری از رویکردهای نوین از جمله تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه و... در این دوره توسعه یافتند. از فناوری های پیشرفته از جمله سنسورها، تجزیه و تحلیل داده ها و هوش مصنوعی در حوزه تعمیرات و نگهداری استفاده شده است. در این دوره، ما شاهد استفاده از انواع شاخص های تعمیر و نگهداری جهت افزایش بازدهی و کارایی دارایی های موجود هستیم. با استفاده از یک سری نرم افزار بازرسی دوره ای که از ویژگی های خاصی برخوردار می باشند، می توان اقدامات cmms را در کمترین زمان ممکن انجام داد. در دوره مدرن، بیشترین تمرکز بر بهینه سازی هزینه ها و افزایش بهره وری در فرایندهای مربوط به تعمیرات و نگهداری است.
 

نرم افزار cmms پیشگیرانه
نرم افزار cmms پیشگیرانه


پیشینه تاریخی cmms در ایران
در طول تاریخ ایران، تعمیرات و نگهداری به عنوان یک بخش حیاتی جهت حفظ و استفاده پایدار از دستاوردهای تمدن مردم این سرزمین مطرح بوده است. این اقدامات شامل ساخت و نگهداری زیرساخت های آبیاری و ارتباطی و تعمیر و سرویس ابزارهای کشاورزی و صنعتی بوده است. با گذر زمان و ورود فناوری های جدید در دوره های مختلف تاریخی ایران، نیاز به رویکردهای سازمان یافته تر و تخصصی تر در زمینه تعمیرات و نگهداری احساس شد. این امر منجر به ایجاد ادارات و سازمان های مسئول در این حوزه و همچنین آموزش و تربیت نیروهای انسانی متخصص گردید.
امروزه، تعمیرات و نگهداری به عنوان یک بخش استراتژیک در صنایع مختلف ایران مطرح است. به کارگیری رویکردهای نوین مدیریتی و بهره گیری از فناوری های پیشرفته باعث ارتقا کیفیت و بهره وری در این حوزه شده است. زیرا استفاده از رویکردهای نوین مدیریت cmms از جمله RCM، TPM و... در صنایع مختلف بسیار رایج شده است.


کلام آخر


 در جهان امروز، تمام فرایندها و فعالیت ها بر فناوری و صنعت متکی می باشد. تعمیرات و نگهداری به یکی از مهمترین مولفه ها جهت پایداری و بهره وری سیستم ها و تجهیزات تبدیل شده است. به همین خاطر است که این موضوع به عنوان یک استراتژی کلیدی به منظور حفظ بهره وری، اثربخشی و پایداری سازمان ها مطرح می باشد. این موضوع در تمام صنایع و حوزه های فعالیتی در دنیای امروز اهمیت حیاتی دارد.


منابع


-    https://www.allaboutlean.com/maintenance-history/
-    https://mobility-work.com/blog/history-of-maintenance-in-industry/

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید