معرفی نرم افزار تعمیر و نگهداری و اهمیت بکارگیری آن در زمینه های مختلف

معرفی

لزوم مديريت و سازماندهي فرآيند هاي گوناگون از طريق بهره گيري از سيستم نگهداري و تعميرات

همواره مديريت، ساماندهي، تسهيل فرآيندهاي نگهداري، رفع عيوب و پيشگيري از وقوع هرگونه حادثه و آسيب جبران ناپذير به  امکانات، ماشين آلات و دستگاه ها، از اهميت بالايي برخوردار است. با گذشت زمان اين فرآيند در راستاي دستيابي به روشي مطمئن و کارآمد و افزايش عمر مفيد تجهيزات، دستخوش تغيير و تحول گوناگون شده  است. امروزه با بهره گيري از سيستم نگهداري و تعميرات توسط مجموعه ها، سازمان ها و صنايع مختلف، گامي مهم در راستاي کاهش تلفات و حفظ سلامت تجهيزات و مديريت سرمايه ها برداشته شده است.

مديريت نگهداري و تعميرات چيست و از چه طريقي ميتوان به اين امر دست يافت؟

به فعاليت هاي از پيش تعيين شده اي نظير سنجش، عيب يابي، تعمير تجهيزات يا تعويض قطعات سيستم هاي صنايع و سازمان هاي مختلف، مديريت نگهداري و تعميرات گفته ميشود. جهت مديريت، تجزيه و تحليل اين فعاليت ها، از نرم افزار تعمير و نگهداري استفاده مي شود که شامل انواع مختلفي در سطح هاي گوناگون ساده و پيچيده است. اين نرم افزار ها در راستاي بهبود ارتباط بين تجهيزات صنعتي و نگهداري و تعمير آسان و سريع، يکي از اصلي ترين ابزارها محسوب ميشوند. نرم افزار تعمير و نگهداري، امکان دسترسي به اطلاعات آماري، تحليل داده ها و پيش بيني نوسانات قطعات را فراهم مي کند که اين امر به تعمير و نگهداري آسانتر، سريعتر و کارآمدتر منجر مي شود.

معرفي نرم افزار تعمير و نگهداري cmms

 يکي از انواع مختلف و رايج نرم افزار هاي سيستم نگهداري و تعميرات ، نرم افزار cmms نام دارد. cmms  مخفف عبارت Computerized Maintenance Management Systems به معناي سيستم مديريت و نگهداري کامپيوتري مي باشد. اين نرم افزار يکي از موثرترين و کاربردي ترين راهکارهاي مديريت تعمير و نگهداري در صنعت است. براي درک بهتر و عميق تر اين عبارت، به بررسي هر کدام از کلمات تشکيل دهنده آن مي پردازيم تا با اين نرم افزار تعمير و نگهداري آشنا شويد.

  • Computerized  (کامپيوتري): همانطور که ميدانيد امروزه گستره ي وسيعي از فعاليت هاي بشر از طريق کامپيوتر در حال انجام است. ثبت اطلاعات به روش قديمي کاغذي کنار گذاشته شده و جاي خود را به روش رايانه اي داده است. به اين ترتيب امکان از بين رفتن هيچ داده اي وجود ندارد.

 

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید