شاخص MTBF چیست؟ از صفر تا 100 میانگین زمان بین خرابی‌ بدانید

شاخص

شاخص های تعمیر و نگهداری

در دنیای پیچیده امروز، که اتکا به سیستم‌ ها و تجهیزات نقشی حیاتی در تداوم فعالیت ‌ها ایفا می‌کند، قابلیت اطمینان به عنوان یک عنصر یقینی، حرف اول را می‌زند. در این میان، شاخص های تعمیر و نگهداری به عنوان ابزاری کارآمد، نقشی محوری در سنجش و ارتقای این مولفه یقینی ایفا می‌کنند. مهم‌ ترین شاخص های تعمیر و نگهداری شامل MTBF، MTTR، MTBFU و  MTTFمی باشند. در این مقاله، به MTBF به عنوان یکی از کلیدی‌ ترین شاخص های تعمیر و نگهداری می‌پردازیم و سفری به دنیای میانگین زمان بین خرابی‌ ها خواهیم داشت.
انتخاب شاخص های تعمیر و نگهداری مناسب برای یک سازمان یا صنعت خاص به عوامل مختلفی از جمله نوع تجهیزات، فرآیند های عملیاتی، اهداف تجاری و منابع موجود بستگی دارد. انتخاب شاخص های تعمیر و نگهداری باید با  اهداف کلی نت و استراتژی کلی سازمان همسو باشد. همچنین باید به گونه‌ای باشند که به طور دقیق و قابل‌اعتماد اندازه‌ گیری و پیگیری شوند. اطلاعات لازم برای محاسبه شاخص های تعمیر و نگهداری باید به راحتی قابل جمع‌آوری و در دسترس باشد و بینشی در مورد عملکرد نت و زمینه‌ های بهبود ارائه دهند.
 

شاخص های تعمیر و نگهداری

شاخص های تعمیر و نگهداری

شاخص MTBF چیست؟

برای استفاده موثر از شاخص های تعمیر و نگهداری باید اهداف مشخصی برای هر شاخص تعیین شود و به طور منظم عملکرد نرم‌ افزار را نسبت به این اهداف دنبال کنید.MTBF  به معنای میانگین زمان بین خرابی‌ ها است، نشان‌دهنده‌ مدت زمان متوسط عملکرد یک سیستم یا قطعه بدون ایراد تا زمان نیاز به تعمیر یا تعویض آن است. یکی از محدودیت های MTBF این است که فقط یک میانگین می باشد و می تواند زمان واقعی بین خرابی‌ ها برای هر قطعه یا سیستم خاص متفاوت باشد. MTBF به عوامل مختلفی مانند نحوه استفاده از تجهیزات، شرایط محیطی و برنامه‌ های نگهداری بستگی دارد و خرابی ‌های جزئی را که بر عملکرد تجهیزات تأثیر نمی‌گذارند، در نظر نمی‌گیرد.
شاخص MTBF به عنوان ابزاری اساسی در حوزه یقین‌ پذیری، نقشی کلیدی در سنجش و ارتقای قابلیت اطمینان سیستم‌ ها و تجهیزات ایفا می‌کند. با استفاده از این شاخص و سایر ابزار های مدیریتی مانند نرم افزار CMMS و نرم افزار بازرسی دوره ای، می‌توان به طور موثری از بروز خرابی‌ ها پیشگیری کرد. هزینه‌ ها را کاهش داد. طول عمر تجهیزات را افزایش داد و سطح عملکرد سیستم‌ ها را ارتقا داد. محاسبه MTBF بسیار ساده است. کافی است مجموع زمان کارکرد سیستم را بر تعداد دفعات خرابی آن در بازه زمانی مورد نظر تقسیم کنیم. 

مثال: فرض کنید یک پمپ آب در طول یک سال، به طور کل 1000 ساعت کار کرده و در این مدت 4 بار دچار خرابی شده باشد. در این صورت، MTBF این پمپ آب برابر با 250 ساعت خواهد بود. هر چه MTBF بیشتر باشد، نشان دهنده قابلیت اطمینان بالاتر سیستم یا قطعه مورد نظر است. اهمیت MTBF در این است که می تواند به مدیران و متخصصان نگهداری کمک کند. تا برنامه ریزی و مدیریت بهتری بر روی تجهیزات داشته باشند. مثال: اگر برای یک دستگاه خاص، MTBF 5000 ساعت محاسبه شود. به این معنی است که در میانگین هر 5000 ساعت کارکرد، آن دستگاه دچار خرابی می شود.

 

شاخص MTBF چیست؟

شاخص MTBF چیست؟

نرم افزار بازرسی دوره ای

امروزه، ایمنی و پیشگیری از بروز حوادث نقشی حیاتی در حفظ جان انسان‌ ها و صیانت از اموال ایفا می‌کند. در این میان، نرم افزار بازرسی دوره ای به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، نقشی کلیدی در شناسایی و رفع عیوب و خطرات احتمالی در تجهیزات و تاسیسات مختلف دارد. نرم افزار بازرسی دوره ای ابزاری قدرتمند برای مدیریت و ساماندهی این فرآیند حیاتی است. این نرم افزار با اتوماسیون وظایف مربوط به بازرسی، به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ های منظمی برای بازرسی تجهیزات و تاسیسات خود تدوین کنید و از بروز حوادث ناگوار پیشگیری کنید. نرم افزار بازرسی دوره ای برای چه کسانی مناسب است؟ این نرم افزار برای طیف گسترده‌ ای از کسب و کار ها و سازمان‌ ها، از جمله کارخانه ها و واحد های تولیدی،  شرکت‌ های خدماتی، مجتمع‌ های مسکونی و تجاری، سازمان‌ های دولتی، بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

نرم افزار بازرسی دوره ای

نرم افزار بازرسی دوره ای

 

نرم افزار تعمیر و نگهداری دوره‌ ای

نرم افزار تعمیر و نگهداری دوره ای ابزاری قدرتمند برای مدیریت و ساماندهی امور تعمیر و نگهداری است. این نرم افزار با اتوماسیون وظایف مربوط به تعمیرات و نگهداری، به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ های منظمی برای بازرسی، سرویس و تعویض قطعات فرسوده تجهیزات خود تدوین کنید. استفاده از نرم افزار تعمیر و نگهداری دوره‌ ای، گامی بلند در جهت ارتقای کارایی، افزایش طول عمر تجهیزات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد بود. با اتکا به این ابزار قدرتمند، می‌توانید با آسودگی خاطر به فعالیت ‌های خود ادامه دهید و از بروز خرابی ‌ها و مشکلات ناگهانی پیشگیری کنید.

با توجه به تنوع نرم افزار های موجود در بازار، انتخاب نرم افزار مناسب نیازمند بررسی دقیق نیاز ها و شرایط خاص هر سازمان است. عواملی مانند ،حجم فعالیت‌ های تعمیر و نگهداری و تعداد تجهیزات تحت پوشش، هزینه خرید و استقرار نرم افزار، امکانات و ویژگی‌ های مورد نیاز برای مدیریت فرآیند تعمیر و نگهداری، رابط کاربری و میزان آسانی کار با نرم افزار باید در انتخاب نرم افزار تعمیر و نگهداری دوره ای مد نظر قرار گیرند.
 

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید