میانگین زمان تشخیص (MTTD) چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

میانگین

میانگین زمان تشخیص (MTTD) چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

میانگین زمان تشخیص (MTTD) چیست؟


MTTD که به آن میانگین زمان تشخیص گفته می شود، یکی از انواع شاخص های تعمیر و نگهداری است که از طریق آن میتوان موفقیت یک سازمان را تضمین نمود. امروزه پیشرفت تکنولوژی در بخش های مختلف صنعت باعث شده است تا بتوان به صورت لحظه ای از مشکلات تولید و سایر موارد به خوبی آگاه شد. عدم شناسایی و رفع به موقع خرابی ها منجر به بروز یک سری پیشامدهای ناخواسته می شود. میانگین زمان تشخیص در واقع نوعی شاخص است که می تواند جهت بررسی عملکرد و نظارت بر استراتژی های تعمیر و نگهداری سازمان موثر واقع شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در رابطه با میانگین زمان تشخیص و مزایای آن صحبت نماییم.
 

میانگین زمان تشخیص (MTTD)
میانگین زمان تشخیص (MTTD)


مزایای محاسبه MTTD


MTTD (میانگین زمان تشخیص)، شاخصی است که متوسط زمان خرابی تا برطرف کردن مشکل را ثبت، بررسی و محاسبه می کند. چرا اندازه گیری و بررسی این شاخص از اهمیت زیادی برخوردار می باشد؟ هر چقدر فاصله بین خرابی، تشخیص و رفع مشکل زیاد باشد، امکان ریسک خرابی ابزارآلات نیز بیشتر می شود. با استفاده از این شاخص می توان میانگین زمان تشخیص خرابی و رفع آن را کوتاه تر کرد تا بهره وری در بین قسمت های مختلف یک سازمان افزایش یابد.


چگونه می توان میانگین زمان تشخیص را محاسبه کرد؟


یکی از مهمترین سوالاتی که در این رابطه مطرح می شود این است که چگونه می توان شاخص MTTD را محاسبه نمود. جهت محاسبه میانگین زمان تشخیص باید زمان کل خرابی ها با تشخیص آن در یک فاصله زمانی جمع شود. سپس جهت به دست آوردن میانگین زمان تشخیص باید مقدار مورد نظر را تقسیم بر تعداد کل خرابی ها نمود. مهمترین هدف هر سازمانی باید به حداقل رساندن میانگین زمان تشخیص باشد. بدین ترتیب، خطاها به سرعت شناسایی و جهت رفع آنها اقدامات لازم انجام می شود.


 مزایای محاسبه MTTD
مزایای محاسبه MTTD


البته قبل از بروز هرگونه مشکل یا حادثه غیرمترقبه ای باید از نرم افزار تعمیر و نگهداری (cmms) استفاده نمود. انواع مختلفی از نرم افزار cmms وجود دارد که می توانید هر کدام از آنها را که متناسب با نوع کسب و کار و نیازتان است جهت استفاده مدنظر قرار دهید. مهمترین وظیفه انواع نرم افزار بازرسی دوره ای، نظارت و پیشگیری به موقع از خرابی های تجهیزات در صنایع مختلف می باشد.


چگونه میانگین زمان تشخیص (MTTD) را می توان ثبت نمود؟


قبل از پیشرفت تکنولوژی در این زمینه، تمام فرایندهای مربوط به ثبت و پیگیری میانگین زمان تشخیص خرابی و رفع آن به صورت دستی بود. امروزه به دلیل پیشرفت سریع تکنولوژی، تمام این فرایندها به راحتی از طریق انواع نرم افزار نگهداری پیشگیرانه انجام می شود. با استفاده از این نرم افزارها می توان در کمترین زمان ممکن و با دقت بالا جهت ثبت و پیگیری میانگین زمان تشخیص، اقدامات لازم را انجام داد. از جمله مهمترین مزایای این پیگیری می توان به شناسایی سریع مشکلات، بهبود آنها و اتخاذ تصمیمات مناسب توسط تیم تعمیر و نگهداری جهت انجام اقدامات پیشگیرانه اشاره نمود.  
 

تفاوت شاخص MTTD با سایر شاخص های کلیدی عملکرد
تفاوت شاخص MTTD با سایر شاخص های کلیدی عملکرد


تفاوت شاخص میانگین زمان تشخیص با سایر شاخص های کلیدی عملکرد

 

  • MTTD، تنها یکی انواع از شاخص های عملکردی است که در رابطه با سنجش بهره وری و بازدهی در صنعت وجود دارد. شاخص های زیادی علاوه بر این شاخص وجود دارند که نیاز است در رابطه با آنها کسب اطلاعات کنید.
  • MTTR: این شاخص به نام شاخص زمان تعمیر معروف می باشد. این شاخص تنها بر میانگین زمانی که جهت رفع مشکل و خرابی یک قطعه سپری می شود، تاکید می کند.
  • MTTF: این شاخص به نام شاخص میانگین زمان تا خرابی معروف می باشد. این شاخص بر متوسط زمانی که جهت رفع مشکل و خرابی یک دستگاه معیوب سپری می شود، تاکید می کند.
  • MTBF: این شاخص تفاوت خاصی با شاخص MTTF ندارد. از این شاخص تنها برای سنجش زمان خرابی تجهیزاتی که قابل تعمیر هستند، استفاده می شود.


نتیجه گیری


علاوه بر MTTD شاخص هایی که در جملات بالا مورد بحث قرار دادیم، می توانند جهت بررسی بهره وری و کارایی در یک صنعت مفید واقع شوند. هر کدام از این شاخص ها جهت سنجش بازدهی و عملکرد فرایندهای تولید به منظور جلوگیری از بروز حوادث غیرمترقبه، مفید و کاربردی به نظر می رسند. پس نباید بدون توجه به مزایایی که می توانند در فرایند تولید داشته باشند به صورت سرسری از آنها گذشت.


منابع

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید