تفاوت دارک وب و دیپ وب

تفاوت

دارک وب و دیپ وب

هنگامی که ما به اینترنت فکر می‌کنیم، فعالیت‌هایی روزانه‌ای نظیر تماشا کردن ویدئو، بررسی اخبار و یا رزرو و خرید محصولات و سرویس‌ها را تصور می‌کنیم. گرچه زیر این سطح، طیف تاریکی از وب را تروریست‌‌ها مجرم‌ها و افشاگران اشغال کرده‌اند.

در این دوران که حریم شخصی روز به روز معنای کمتری پیدا می‌کند اغلب وب پنهان را به عنوان آخرین سنگر حریم اینترنتی می‌خوانند، در حالی که برخی دیگر آن را شیطانی‌ترین مکان اینترنت می‌دانند.

در این مقاله‌ ما به دنیای تیره‌ی دیپ وب deep web و دارک وب dark web کاوش و واقعیت‌ها را از خیال‌ها درباره‌ی این گوشه جنجالی از وب، سوا میکنیم.

 

درون دیپ وب

دیپ وب به هر وبسایتی گفته می‌شود که با استفاده از موتور‌های جست‌و‌جوی مرسوم نمیتوان به آن‌‌ها دسترسی پیدا کرد. این به این دلیل می‌باشد که محتوای موتور جست‌و‌جوی مورد نظر شما فهرست‌بندی نشده است.

به زبان ساده دیپ وب سطح دیگری از اینترنت است. آن عمیق ترین سطح اینترنت و زیر “سطح” خوابیده است.

توضیحات فهرست‌بندی وب

‌بهترین توصیف ایندکسینگ(Indexing) یا فهرست‌بندی با موتور جست‌و‌جوی گوگل و سیستم ایندکسینگ رده بالا و قدرتمند آن انجام می‌شود. روش های ایندکسینگ گوگل بیش‌تر به پردازشی به نام خزیدن(Crawling) متکی است. این پردازش وابسته به یک عنکبوت مجازی است که بین صفحات یک وبسایتی که با کلیک بر روی لینک ها قابل دسترسی است می‌خزد.

هنگامی که محتوا خط به خط بررسی می‌شود درواقع محتوای صفحات به فرمت مناسب برای فرستادن به سرور فهرست‌بندی عظیم گوگل تبدیل و کامپایل می‌شوند. این سرور داده‌ها را سازماندهی و وارده مجموعه ای از الگوریتم‌هایی می‌کند که با موتور جست‌و‌جو سازگاری دارند.

اگر یک وبسایتی توسط موتور جست‌و‌جو فهرست‌بندی نشده است، تنها از طریق یو آر ال مستقیما با لینک یا تایپ کردن آدرس دقیق در یک مرورگر وب قابل دسترسی است.

چه کسی از دیپ وب سود می‌برد؟

طیف گسترده‌ای از افراد از این قابلیت دیپ وب که اجازه‌ی ارتباط و استفاده مخفیانه را می‌دهد سود می‌برند. در زیر افراد و یا گروه‌هایی که در گذشته از دیپ وب سود برده‌اند وهمچنین کسانی که همچنان تا به امروز از وجود دیپ وب سود می‌برند، فهرست شده‌اند.

  • خبرنگاران و افشاگران
  • معترضان سیاسی و گروه های ضد سانسور
  • شهروندان رژیم های سرکوبگر

خبرنگاران و افشاگران

بازنشسته های ارتش، دولت و کارمندان شرکت‌ها به گرد هم می‌آیند تا فساد گسترده و ناشناخته‌ی موجود در حوزه‌ی کاری خودشان را فاش کنند. اگر آن ها با خبرنگاران تحقیقاتی همکاری کنند این افراد می‌توانند اطلاعات سری و محرمانه‌ای را به رسانه‌ها بفرستند تا فساد کاری محرمانه لو برود.

معترضان سیاسی و گروه های ضد سانسور

ناشناس و مخفی بودن برای این معترضانی که از دارک وب به عنوان وسیله ارتباطی خصوصی و امن استفاده می‌کنند بیش‌ترین اهمیت را دارد. همچنین شهروندان کشورهایی مثل عربستان، کره شمالی، بلاروس، چین و… که محدودیتهای اطلاعاتی و مطبوعاتی فراوانی را برای شهروندان خود اعمال کرده اند، اغلب شهروندان شان دسترسی آسان به اخبار، اطلاعات، و داده ای مهم مربوط به سلامت و پایداری جامعه به صورت جامع ندارند. دیپ وب به اعضای جامعه‌ای که تحت سیاست های محدودکننده دولت شان هستند، یک راه امن برای جمع‌آوری نیازهای خود و صادر کردن این اطلاعات به بیرون از کشور می‌دهد.

دیپ وب شامل چی می‌باشد؟

دنیای پنهان دیپ وب شامل انبوهی از داده، اطلاعات و احتمالاتی است که شامل موارد زیر هستند اما محدود به این‌ها نیستند:

  1. سایت های داخلی شرکت‌ها و سازمان‌ها و تجارت‌های بزرگ.
  2. سیستم اینترانت(شبکه داخلی) مدارس، دانشکده و دانشگاه ها.
  3. دسترسی به پایگاه‌های داده آنلاین
  4. وبسایت‌های دارای گذرواژه که فقط اعضا به آن دسترسی دارند
  5. صفحات رمزگذاری شده‌ی پی‌وال(Paywall). پی وال سایت هایی هستند که برای استفاده از آن‌ها باید حق استفاده از آن‌ها را خرید
  6. صفحات دارای زمان‌بندی مانند صفحات آزمون که فقط هنگام آزمون قابل دسرتسی هستند
  7. دور زدن پی‌وال‌ها برای محتوای دیجیتالی مسدود شده
  8. حساب شخصی افراد در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، بانک‌ها، و غیره …

چرا وبسایت‌ها از دیپ وب استفاده می‌کنند؟

پاسخ کوتاهی که برای همه‌ی سایت ها صدق می‌کند این است که مقاصد آن‌ها این نیست که اطلاعاتشان برای مصارف عمومی قرار گیرد. صاحبان این محتواها ممکن است راه طولانی را برای دور نگه داشتن اطلاعات از نتایج جست‌و‌جوی مرورگر اینترنت طی کنند.

این نکته حائز اهمیت است که دیپ وب همیشه غیرقانونی نیست و فعالیت‌های قانونی کاملا زیادی در دیپ وب اتفاق می‌افتد. فعالیت های فهرست شده در زیر در دیپ وب معمول است که کاربران اینترنت شناخته شده که به دیپ وب آگاه هستند می‌توانند با درخواست عضویت در آن قرار گیرند.

  • شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها، متن و وویس چت
  • بازی‌های تورنومنتی بین المللی مانند شطرنج و تخته‌نرد
  • گروه‌های آخر الزمانی و بقا
  • باشگاه‌های کتاب، باشگاه‌های طرفتداری، باشگاه‌های بازی‌های ویدئوی
  • پاسخ‌های مخفی(یک نسخه محبوب دیپ وب از یاهو انسرز)
  • سوابق و مدارک عمومی، سیستم‌های اطلاعات لایبریری
  • استفاده از ارتباط رمز‌گذاری شده برای حافاظت و حریم شخصی
  • مسابقات خوانندگی و کاریوکی
  • گروه های نظریه‌پردازان توطئه و خانه های ترجیح داده شده
  • دوره‌ها و کلاس‌های مهارت های تکنولوژی و کامپیوتری

درون دارک وب

در سرتاسر دنیا با عنوان های دارک نت، دارک اینترنت و یا اکثر اوقات دارک وب شناخته شده واین گوشه از اینترنت در عمیق ترین نقاط اینترنت قرار دارد.

دسترسی به دارک وب نیازمند درجات مشخصی از توانمندی‌های هوشمند در حوزه اینترنت و گذراندن مرحله‌هایی نه تنها در هنگام ورود به این دنیا بلکه در حین نگه داری امنیت نیز می‌باشد.

طریقه دسترسی به دارک وب

برای حفظ امنیت بازدیدکنندگان دارک وب معمولا از نرم‌افزار‌های مخفی‌کاری حرفه‌ای مانند تور(Tor) برای نقاب زدن به هویت خودشان استفاده می‌کنند. بر طبق رسومات، هنگامیکه یک کاربر اینترنت از هر سایت موجود در وب گسترده جهانی بازدید می‌کند، بوسیله آدرس آی‌پی‌شان ردیابی می‌شوند.

چه کسی از دارک وب استفاده می‌کند؟

دارک وب همیشه قلمرویی بوده است که توسطه اقلیتی از کاربران اینترنت در دسترس قرار گرفته. از میلیارد ها کاربران اینترنتی که روزانه به اینترنت دسترسی دارند، تنها 3 درصد وجود دارند که از دارک وب استفاده می‌کنند.

استفاده از دارک وب شاید به نظر کوچک آید اما شبکه‌ها، تجارت‌ها و سازمان‌های مختلفی آن رو نیروی قدرتمندی شمردند که باعث شده است تعداد بیشماری از کاربران اینترنت با سختی‌هایش می‌خواهند به دارک وب دسترسی داشته باشند و در نهایت یکی از کاربران مخفی آن باقی بمانند.

در دارک وب چه مواردی در دسترس می‌باشد؟

دارک به دلایل گسترده‌ای برای کاربران اینترنت بسیار جذاب است. طبیعت پنهان و روش‌های پیچیده لازم برای ورود به این دنیا باعث شده که این دنیا سری شود و شامل فعالیت های مستهجن، بازارهای سیاه، مناظره‌ها  باشد و به تعداد اندک انتخابی قدرت و اعتبار برسد.

در پایین نمونه‌هایی از چیزهایی که در لینک های دارک وب پیدا می‌شود می‌بینید:

شماره‌های کارت‌های اعتباری

شماره کارت های اعتباری دزدیده شده تجارت بزرگی در دارک وب محسوب می‌شود. این شماره کارت‌ها معمولا در بسته های صد تایی و حتی بیشتر به فروش می‌رسد. این اطلاعات را می‌توان با قیمت پایین برای استفاده‌ی غیرقانونی خرید.

گذرنامه‌های فیک

وبسایت های دارک محبوب در(مستندات تقلبی) فروش مستندات کپی و تقلبی از همه ملیت‌های دنیا تخصص دارند. یک پاسپورت ایالت آمریکا را می‌توان با قیمت هزار دلار ناقابل خرید.

ماریجوانا

هر نوع  و انواعی از ماریجوانا را می‌توان در دارک وب پیدا کرد. در عین حال قیمت‌ها معمولا کمتر از آن‌هایی است که در بازار “مرسوم” پیدا می‌شوند.

مرورگران اینترنت مانند گوگل به روازنه یک میلیون جست‌و‌جو عبارت “چگونه می‌شود در دارک وب ماریجوانا خرید” می‌رسد که نشان می‌دهد تعدا بسیاری به ورود به دنیای مخفی علاقه دارند.

حساب‌های هک/دزدیده شده

در دارک وب تهیه حساب‌های دزدیده شده از وبسایت‌ها و سرویس‌های معروف مانند نتفلیکس، اسپاتیفای، اوبر و پی‌پال بسیار آسان است. حساب‌های معمولی دزدیده شده مانند نتفلیکس با فقط یک دلار، حساب های هک شده‌ی اوبر برای اهداف فرار از اجرای قانون، حساب های اسپاتیفای کمتر از یک دلار و در آخر حساب‌های پی پال که خریدار می‌تواند هروقت دلش خواست می‌تواند اعتبارش را خالی کند.

بلیط های لاتاری بیتکوین

بیتکوین به دلیل امنیت و مخفی بودنش تنها ارزی است که در دارک وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارز مجازی اغلب برای غمار و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌شود. امروزه از این ارز نیز در متصل شدن به صنعت بلیط‌های لاتاری بیتکوین استفاده می‌شود.

کوپن فیک

کوپن‌های فیکی که از پنجاه درصد تا مقادیر زیادی از تخفیفات که اکثرا بیش‌تر از بیست درصد هستند تجارت سوددهی در دارک وب را تشکیل می‌دهند. کوپن‌های جعلی تجارت‌هایی نظیر Home Depot، Lowes، و دیگرشرکت های بزرگ استفاده می‌شوند وا ارائه‌دهنگان با فریبکاری تخفیفات بزرگی(طریق بارکد‌های پرینت شده روی کوپن که به نظر واقعی می‌آید) می‌دهند.

اخیرا، کشف یک صنعت کوپن جعلی در دارک وب توسط دولت فدرال گزارش داده شده است که بیش‌تر از یک میلیون دلار.

مدارک تحصیلی تقلبی

هر نام یا موسسه‌ای در دارک وب به فروش گذاشته شده است.  فرقی ندارد که شما به خریدن یک مدرک تحصیلی با نام خودتان از هاروارد، ییل یا استنفورد هستید، این مدارک را که به نظر واقعی و رسمی می‌آیند می‌توان به سرعت و ارزان خرید.

رایسین و دیگر سموم

رایسین که با اتفاقات داخل سریا‌ل تلوزیونی همه‌گیر بسیار محبوب و شناخته شده است یک سم کشنده است که به راحتی اشخاص را از پای در می‌آورد.

رایسین را که جدیدا در سایتی در دارک وب به نام Black Market Reloaded، موجود است می‌توان در میزان‌های زیاد خرید.

این وبسایت از وقتی که عامل آن برای رسیدن به سزای اعمالش به زندان فدرال فرستاده شد بسته شده است.

از بسته شدن این سایت که بگذریم رایسین هنوز در بین دیگر ترکیبات سمی در دارک وب پیدا می‌شوند.

خدمات پرینت سه بعدی

خبرگذاری بیزنس اسلایدر جدیداٌ از داستان سرمایه گذاران ریسک پذیری که با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی، پول تقلبی، دستگاه کارت خوان و … چاپ کنند خبر داد. در حالیکه تکنولوژی چاپ دائم پیشرفته‌تر می‌شود بسیاری در حال سو استفاده از آن هستند و اسناد تقلبی  می‌سازند که در مسائل زیادی قابل استفاده اند.

بمب الکترومغناطیسی جیبی

در دارک وب چین فروختن دستگاه های مولد بمب الکترومغناطیسی جیبی کوچک محبوب هستند. این سلاح که تمام دستگاه های الکتریکی در نزدیکی را مختل می‌کند بسیار پرکاربرد است. حتی کاربران متخصص و ماهر این ژنراتورها را طوری طراحی می‌کنند تا ماشین‌ها و دستگاه‌های کازینو را به نحوی مختل شود که بدون استفاده از کارت اعتباری کار کنند تا خریدار برد خودش را حتمی کند.

استخدام قاتل

استخدام قاتل احتمالا مشهور ترین قسمت دارک وب می‌باشد. با توجه به گزارش‌ها، گروه‌های قاتلان قراردادی برای استخدام در اعماق دارک وب موجود است.

اگرچه، خیلی‌ها اصرار دارند که هیتمن‌ها در دارک وب واقعی نیستند و هر کسی که به اندازه کافی احمق باشد تا از این خدمات استفاده کنند تنها خودشان را در تله دستگیری برای توطئه قتل می‌اندازند.

حال چه شما وجود قاتلان قراردادی را واقعی یا حقه بدانید، جامعه‌هایی به طور واقع در دارک وب وجود دارند که ادعای قتل در ازای پول را دارند. چیزی که معلوم نیست این است که آیا این افراد نوجوانان شوخ‌طبع و یا قاتلان جدی هستند.

مواد منفجره خمیری

اگر رایسین و یا کوکائین شما را در حیطه ترکیبات شیمیایی غیرقانونی به وجد نمی‌آورد، بدانید که مواد منفجره خمیری سی 4 در اندازه‌های حجیم در دارک وب به فروش می‌رسد.

شماره‌های تامین اجتماعی‌

سایتی با نام black bank در دارک وب خدماتی به عنوان “fresh” را به فروش می‌گذارد. شماره‌های تامین اجتماعی همراه با امتیازهای اعتباری که قیمتشان به بیش‌ از هفتصد و پنجاه می‌رسد در این سایت با قیمت‌های منطقی و ارسال رایگان موجود است.

داروها و مواد مخدر

تجارت دارو در دارک وب رونق گرفته است. خانه‌ی هر دارویی که فکرش را بکنید، دارک وب به مصرف‌کنندگان ماریجوانا، هروئین، اکستازی، قارچ جادویی، ال اس دی، کوکائین، کراک، شیشه و … را پیشنهاد می‌کند.

داروها به وفور پیدا می‌شود. مصرف‌کنندگانی که نسخه‌ی داروها را می‌فروشند. نمونه‌های رایج مسکن‌ها، ریتالین، آدرال و دگزامفتامین.

اسلحه

با تمام دیدگاه‌های منفی دارک وب وبسایتی به نام armory به معنای اسلحه خانه دارد که مشتریان می‌توانند سلاح‌هایی مانند ای‌کی-53‌اس فیک، لانچرهای آرپی‌جی، بمب کنار جاده‌ای و غیره را بخرند. لیست وحشتناکه محصولات را که کنار بگذاریم این سایت اصرار داد که از فروش به گروه‌های تروریست نمی‌فروشد.

پوشش با استایل گروه سوات(سلاح‌ها و تاکتیک‌های ویژه)

جلیقه‌های ضد گلوله و پوشش گروه سوات معمولا در پایگاه‌های نظامی استفاده می‌شوند و کم پیش می‌آید که در دیگر برنامه‌ها دخالت داده شوند. در سایت Armory خریداران می‌توانند علاوه بر انتخاب پکیج‌های اسلحه و تفنگ زره‌های مخصوص سوات رو برای حفاظت از خودشون بخرند.

اورانیوم‌

ظاهرا حتی سنگ معدن اورانیوم نیز در دارک وب قابل پیدا است. برای کسانی که نمی‌دانند باید بگویم که عنصر شیمیایی اورانیوم خالص می‌تواند به سلاح هسته‌ای منجر شود.

اطلاعات هک شده‌ دولت

بازار اطلاعات هک شده دولت در دارک وب بسیار رونق دارد. خریداران بسیاری دنبال خریدن رکورد‌های هزاران ایمیل، اعداد رمزی اجتماعی و فضای میزبان دیگر داده‌های حساس هستند.

بازار بدلیجات و مصولات لوکس فیک

در دارک وب بازار فیک عظیم است. نسخه فیک از هر نوع برندی مانند لوئی ویتون، کریستین دیور، پرادا، تگ هویر، رولکس، گوچی و … پیدا می‌شود. خریداران به دنبال طراح محصولات فیک و کپی مانند کیف دستی، ساعت مچی، و دیگر محصولات لوکس هستند که بتوانند به قیمت خیلی کمتر از نسخه‌های اصلی آن‌ها را تهیه کنند.

تفاوت دیپ وب و دارک وب

خیلی‌ها بر این باورند که دیپ وب و دارک وب هر دو به معنای هاست‌های آنلاینی هستند که به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کنند. اما این واقعیت ندارد و خیلی از فعالان در این حیطه تلاش کردند تا به عموم تفاوت این دو اصطلاح را نشان دهند تا افکار عمومی دچار سو تفاهم نشوند.

در ادامه جدولی آورده‌ایم تا تفاوت این دو پلتفرم را همراه با سورفیس وب(وب سطحی) که اینترنتی است که بیش‌تر ما به طور روزانه از آن استفاده می‌کنیم، نشان دهیم.
 

  سورفیس وب دیپ وب دارک وب
روش دسترسی موتور‌های جستجوگر نیاز به گذرواژه، رمزگذاری یا نرم‌افزار مخصوص دارد نیاز به Tor Project یا نرم‌افزارهای مشابه دارد
محتوا تمام صفحات ایندکس شده تمام صفحات ایندکس نشده طیفی از صفحات ایندکس نشده درون دیپ وب(که به فعالیت‌های غیر قانونی می‌پردازد)
میزان حدود 4.47 میلیارد صفحه هنگفت، احتمالا چهار پنج برابر وب سطحی زیر مجموعه‌‌‌ای از دیپ وب اما غیرقابل اندازه‌گیری
موارد استفاده ایمیل، شبکه مجازی، ویدئو، وبسایت‌های تجاری قانونی استفاده‌ی معمولا قانونی که به نیاز دارد که ما ناشناس باشیم اغلب اوقات برای فعالیت‌های غیرقانونی
افراد استفاده کننده هر کسی که به اینترنت متصل است افشاگران، خبرنگاران و … هکرها، فروشندگان و خریداران محصولات غیرقانونی
امکان استفاده به صورت ناشناس را دارد؟ خیر، تقریبا تمام فعالیت‌ها توسط آی اس پی شما ردیابی می‌شود معمولا. مخصوصا هنگام استفاده از وی پی ان با احتیاط، بله

آینده‌‌ی دارک وب

وبسایت محبوب گیزمودو در ماه مارچ مقاله‌ای به عنوان “دارک وب ناپدید می‌شود” منتشر کرد. نویسنده‌ی این مقاله(برایان منگوس) مقاله‌اش را با بیان اینکه دارک وب در حال حاضر اغلب پر از آشغال است و Tor در راه تیرگی و گنامی قرار گرفته است شروع کرد.

او این ادعا را با جست‌وجو‌ها و تحقیقات قابل درک  ابزار (Onionscan) به تصویر می‌کشد. او امار‌های پایگاه داده‌های سایت‌های سه هزاری Tor را تحلیل می‌کرد. آمار‌‌های آنیون اسکن نشان می‌داد که تنها کمی بیش‌تر از چهار هزار سایت یعنی 15% هستند که به صورت آنلاین و برخط عمل میکردند.

این کمبود میزان سایت های باعث شده خیلی‌ها از جمله منگوس به این باور برسند که Tor و همتاهایش با افزایش کاربرانی که سرویس‌ها را می‌پیچانند و مشکلات‌های به وجود آمده منسوخ خواهند شد.

این نظر که تور در حال منسوخ شدن است، با خبر مطبوعاتی که ماه پیش منتشر شد به طور واضح در تضاد است. آن‌ها ادعا کردند که توانسته‌اند در مسیر رشد و پیشرفت قدم‌های بزرگی بردارند.

غول‌های خدماتی سابق دارک وب

این پارادوکس رسانه‌ها باعث شده تشخیص دقیق واقعیت غیرممکن بشود. در عین حال ما می‌توانیم منسوخ شدن احتمالی Tor را با محو شدن غیرمنتظره‌ی دو سرویس مرتبط (SGIANT) و (Freedom Hosting II). اگر این دو کامپانی عظیم شکست خوردند و منسوخ شدند پس Tor هم می‌تواند به سرنوشت آن‌ها نیز دچار شود.

سرنوشت Freedom Hosting II

فریدوم هاستینگ هنگامی که به میزبانی ویدئوهای جنسی کودکان متهم شد به عاقبت رسید. یک فعال یا یک گروه فعالان به فریدوم هاستینگ نفوذ کردند و در مدت کوتاهی سایت کرش کرد و ده‌ها هزار سایتی که از فضای آن استفاده می‌کردند همراه با آن نابود شدند.

سرنوشت SIGIANT

سیجاینت هم یک بازیکن خوبی در دارک وب بود و بین بهترین و جامع‌ترین سرورهای ایمیلی در دارک وب بود که بین مجرمین با اهداف‌های گوناگون محبوب بود.

جدا از محبوبیت سیجاینت، سابقه‌ی ناپایداری داشت و به صورت دوره‌ای قابل استفاده بود که کاربران را خسته و مایوس کرده بود. و عدم حضور اجرایی سیجاینت تا ماه‌ها ادامه پیدا کرد تا بالاخره دیگر هرگز برنگشت. همراه با نابودی سیجاینت میلیون‌ها رکورد های ایمیل و اطلاعات کاربر برای همیشه گم شد.

بعد از نابودی سیجاینت از دارک وب دیگر کمپانی‌ها جای او را گرفتند و توسط کاربران به دلیل خدمات پایدار و مطمئنی که سیجاینت از ارائه آن‌ها عاجز بود، مورد استقبال قرار گرفتند.

رفتن سیجاینت و فریدوم هاستینگ سیگنال‌هایی به افکار عمومی جامعه دارک وب فرستاد که باعث شده بسیاری به این نتیجه برسند که تور (Tor) هم ممکن است تعطیل شود، فعالیتش را متوقف کند و توسط مدعی ماندنی‌تری که مشکلات تور را نداشته باشد جایگزین شود.

امروز دیپ وب

دیپ وب همیشه وجود خواهد داشت. دیپ وب صرفا محلی از اینترنت است که تمام محتواهای مخفی ایندکس نشده توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجو‌گر را نگه می‌دارد.

دارک وب اکثر مواقع به فعالیت های نامشروع و غیرقانونی مرتبط است، اما در عین حال پدیده‌ای عمومی است و صرفا توسط مجموعه‌ای از سایت‌های مخفی تشکیل شده است که توسط افراد متفاوتی قابل دسترسی است. خیلی از آن‌ها قصد بدی ندارند و فقط برای حفظ امنیت و حریم شخصی از دارک وب استفاده می‌کنند.

جست‌و‌جو در دیپ وب در حال حاضر آسان تر از همیشه شده است.

مرورگر تور در حال حاضر از بهترین راه‌ها برای دسترسی به دیپ وب است. خیلی از کاربران و همینطور تور برای امنیت بیش‌تر از تونل‌های وی پی ان استفاده می‌کنند.

همچنین چندین افزونه با استایل تور برای مرورگرهای بزرگ طراحی شده‌اند که قابل استفاده هستند. یادتان باشد که استفاده از تور یا افزونه‌های مانند تور به تعبیری هنگام دسرتسی به دیپ وب و یا دارک وب ضروری است.

پروژه تور چیست؟

تور برنامه‌ای است که برای افراد قابلیت ارتباط به صورت ناشناس را می‌دهد. اسم تور (Tor) در واقع از سر واژگان (The Onion Router) به معنای مسیریاب پیازی است گرفته شده. کاربران تور را به عنوان مرورگری می‌شناسند که این امکان را دارد تا در این فضای اینترنت گسترده به صورت ناشناس سفر کرد.

آزادی و حریم شخصی درون پروژه تور

تور ردیابی یک فرد آنلاین را بسیار سخت می‌سازد و به طور جامع اهداف مختلفی همچون بازدید از وبسایت‌ها، لینک‌های دارک وب، ایجاد پست‌های آنلاین، فرستادن پیام‌های لحظه‌ای و تقریبا هرنوع ارتباط دیگری را پوشش می‌دهد.

کاربران تور اعلام می‌کنند که آزادی آن‌ها به نحوی غیرقابل مقایسه نسبت به برنامه‌های سنتی است که اکثرا با ردیابی و نظارت بر داده‌ها همراه هستند. اگرچه که تور با پاک کردن ردپاها نمی‌تواند مشکلات ناشانس بودن را به صورت کامل حل کند. کارایی آن در حدی است که احتمال دنبال شدن اعمال کاربران توسط سایت‌ها را کاهش دهد و برگرداندن اطلاعات حیاتی به قسمت‌های درخواست کاهش دهد.

چه کسی از پروژه تور استفاده می‌کند

تور توسط توده‌ی بزرگی از مردم  علایقشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر لیستی از وبسایت‌هایی که احتمالا از پروژه آنلاین تور استفاده می‌کنند آمده‌است.

  • بلاگرها
  • آژانس‌های دولتی
  • مجرمین
  • افشاگران
  • خبرنگاران
  • فعالان
  • کاربران دارک وب

امروزه اساس کاربران تور شامل کسانی هست که چت می‌کنند، وبلاگی را مدیریت می‌کنند، در رسانه‌های اجتماعی پست می‌گذارند یا دیگر افرادی که خیرخواهانه می‌خواهند اینترنت را در حالت امن و کاملات خصوصی جست‌و‌جو کنند.

گرچه که باز هم مطمئنا اشخاص خلافکاری هم در بین کاربران تور هستند که از گنجایش پنهانی تور استفاده می‌کنند تا تلاش‌ها و مشارکت‌های خلاف و جرم خودشان را پنهان کنند.

کاربران تور به همین سادگی فقط به دو گروه قانونی و غیر قانونی تقسیم نمی‌شوند، چرا که گروه‌هایی نیز جزئی از کاربران هستند که خوب است به آن‌ها نیز نیم نگاهی داشته باشیم. آژانس‌های مجری قانون همانند گروه‌های هکتیویسم آژانس‌های دولتی گوناگون افشاگران و مبران می‌توانند به طور معمول در تور پیدا شوند.

درک عمومی از پروژه تور

اخیرا، پروژه تور بیانیه‌ای را منتشر کردند و ادعا کردند که آن‌ها توده‌ی عظیمی از کاربران عادی را داشتند که فقط دنبال حریم شخصی و امنیت سایبری تهیه شده توسط تور بودند و هیچ تمایلی به جرم و فعالیت‌های غیرقانونی نداشتند. واضح است که این تلاش تور بود تا از سرویس ها خودش دفاع کند و کاربران دیپ و دارک وب را جذب کند.

این برخوردها و نظرات متناوب که تور را مجبور به دفاع از خودش کرده، تا الان که کذب شده است و هر سال به تعداد کاربران تور افزوده می‌شود و شاهد رشد و پیشرفت تور بوده‌ایم. در سال 2013 تور فقط بیش از 4 میلیون کاربر داشت اما امروز کاربران تور کمی زیر 6 میلیون تخمین زده ‌شده است و شامل طیفی از افراد با علایق و اهداف متفاوت می‌شود.

محدودیت‌های پروژه تور

مشکلات زیادی در پروژه تور وجود دارد که قبل از استفاده کردن از خدمات آن باید حتما به صورت کامل شناخته شوند.

  • سیستم خودگردان
  • استراق سمع خروجی‌ا
  • عدم وجود حد و مرز در مانیتورنگ ترافیک

سیستم خودگردان

اگرسیستم خودگردان توسط کلاینت برای جهت دهی بر سر دوراهی قرار بگیرد، سیستم خودگردان می‌تواند همبستگی آماری را علاوه بر مسیرهای موجود، بر ورودی ترافیک پیاده‌سازی کند.

 قسمت مضر آن این است که امکان استنباط رابطه با مقصد اصلی که کاربر با آن ارتباط برقرار کرده است وجود دارد. این مشکل برای کاربران تور به شدت نگران کننده است. این مسئله در سال 2012 مطرح شد، هنگامی که گروه Lastor متدی را ساختند که با پیش‌بینی آماری، در مشکل دخالت و آن را حل می‌کند.

 استراق سمع خروجی‌ها

وقتی که مشاور امنیتی فناوری سوئدی با نام دن اگرستاد آژانس‌های خبری را از اینکه او به تنهایی مجموعه‌ای بزرگی از نام‌های کاربری و گذرواژه‌های حساب‌های ایمیل را رهگیری کرد، عبارت “استراق سمع خروجی‌ها” بسیار معروف شد.

اگرستاد با مانیتورنیگ و استراق سمع  گره‌های خارج شده از تور به این دستاورد رسید. تور از رمزگذاری داده‌ها با خارج شدن گره‌ها و سرورهای مورد هدف عاجز است. هر بار که گره‌ای خارج می‌شود موقعیتی استراتژیک برای ضبط اطلاعات به وجود می‌آید.(استفاده نکردن از تکنولوژی اس اس ال برای رمزگذاری اند تو اند)

اسراق سمع خروجی‌ها هویت افراد ناشناس رو مورد هدف قرار نمی‌دهد، اما دادهای رهگیری شده می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی از جمله گذرواژه ها را در پروتکل‌ها و پرداخت‌ها افشا کند.

عدم وجود حد و مرز در مانیتورنگ ترافیک

تور مانند مشابه بیش‌تر دیگر شبکه‌های ناشناس نیست که بر روی داده‌ها مانیتورینگ انجام دهد. تور به ترافیک های دریافتی و خروجی احترام میگذارد. البته گرچه تور حفاظت اندکی برای جلوگیری از افشای اطلاعات در نظر می‌گیرد اما هیچ تلاشی برای  جلوگیری از حمله‌ی ترافیک کانفرمیشن نمی‌کند.

نقاط ضعف و مشکلات تور بین کاربرانش به صورت گسترده شناخته شده است. اما همچنان بر تعداد کاربران تور هر سال افزوده می‌شود چرا که کماکان به بین مسئولیت‌پذیرترین و قدرتمند‌ترین سایت‌های خدمات ناشناس قابل استفاده به صورت آنلاین است.

تور و رقیبش “جاوا آنون پروکسی” در بین کاربران موثرتر از روش‌های انگشت‌نگاری بر روی وبسایت‌ها نسبت به پروتکل‌های تونل جایگزین و دیگر برنامه‌ها است.

پروژه تور، امروز

در اوایل سال 2017 تور بیانیه‌ای داد که هنگامی‌که اینترنت آزاد و باز در سال 2017 مورد حمله قرار گرفت تور آنجا بود و برای نجات امنیت و حریم شخصی کاربران مبارزه می‌کرد. همینطور آن‌ها اعلام کردند که در بازه سال اخیر رشد چشمگیری داشتند. آن‌ها به طرفداران و کاربران خود گفتند که با انتشار نسل بعدی خدمات پیازی به وعده‌هایشان عمل کردند. این نسل جدید الگوریتم‌های بسیار پیشرفته دارد و پلن احراز هویت بهبود یافته است.

بروزرسانی پروژه تور

تور همچنین اعلام کرد که آن‌ها یکی از بهترین آپدیت‌های تاریخ مرورگر تور را طراحی کردند. در این آپدیت شامل هاست امنیتی سایبری پیشرفته‌ای است که می‌تواند حمله‌های وارده بر نرم‌افزار را ایزوله می‌کند. در نتیجه‌ی آن محافظت در برابر تور و کاربرانش نیز تضمین داده می‌شود.

تور توضیح داد که این پروسه‌ی جدید با نام سندباکسینگ شناخته می‌شود و با جداسازی پردازش‌های چند شبکه از کامپوننت‌های باقی‌مانده کامپیوتر کاربر کار می‌کند. این پروسه باعث می‌شود که تمام عمل‌های غیرقانونی دیگران برای دریافت اطلاعات آدرس آی پی، اسناد، فایل‌ها، و اطلاعات دیگر خنثی شود.

حرف آخر: دیپ وب و دارک وب

امروزه بسیاری از کاربران اینترنت در تلاش هستند که به دیپ وب و دارک وب ورود پیدا کنند. برخی دنبال چیزی هستند که به طور معمول در اینترنت سطحی  پیدا نمی‌شود، و برخی دیگر کنجکاو هستند.

دیپ وب و دارک وب و ابزار‌هایی مانند تور به دلیل ماهیت ناشناخته‌شان بسیار محبوب هستند. جدا از ابدعات اخیرا آن‌ها، این جذبه از اول تاریخ وجود داشت است. این ذات انسان است که مجذوب و شیفته‌ی جیزی می‌شود که آن را درک نمی کند یا نمی‌تواند به راحتی به آن دست پیدا کند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید