ریبوت چگونه مشکلات کامپیوتری را حل می‌کند

ریبوت

خاموش و روشن کردن یا همان ریبوت دم‌دستی ترین روش برای حل بسیاری از مشکلات کامپیوتر، گوشی و تبلت است که اغلب اوقات هم جواب می دهد. اما سوال اینجاست که با ریبوت دستگاه چه اتفاقی می افتد و چگونه کاربر را از دست مشکل خلاص می کند.

برای جواب به این سوال باید بدانیم که در سخت افزار برخی گجت‌ها برنامه ای به نام « بوت لودر » روی سخت افزار پیاده سازی شده که حتی قبل از راه اندازی سیستم عامل اجرا می شود. بوت لودر شامل چندین روش برای بوت، عیب یابی و اصلاح کرنل سیستم عامل است.

سیستم عامل وظایفی از قبیل اختصاص منابع، مدیریت حافظه، کنترل عملکرد برنامه ها، تامین امنیت، اداره فرایند ها، مدیریت فایل ها و غیره را برعهده دارد. با این حال گاهی کنترل امور از دست سیستم عامل خارج شده و وظایف زیادی همزمان اجرا می شوند که مدیریت آنها از توان حافظه خارج است. در چنین شرایطی یک بن بست ایجاد می شود که طی آن وظیفه الف منتظر پایان وظیفه ب و بالعکس ب منتظر پایان الف است.

علاوه بر این با افزایش وظایف و تحمیل بار سنگین به منابع سخت افزاری؛ نظم و یکپارچگی آنها تحت تاثیر قرار گرفته و مدیریتشان دشوار می‌شود که می توان آن را به پیدا کردن یک وسیله در اتاقی به هم ریخته تشبیه کرد. در چنین شرایطی ریبوت تمامی وظایف را خاتمه داده و سیستم عامل را مجددا راه اندازی می کند.


برای جلوگیری از مصرف اتوماتیک اینترنت در ویندوز 10 این مقاله را بخوانید

 

ریبوت همچنین در مواردی که سخت افزار به دلایل مختلف از جمله افزایش دما دچار مشکل شده نیز اغلب جوابگو خواهد بود.

ریبوت همه مشکلات را حل نمی کند

ریبوت عموما به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شود که در نوع سرد کامپیوتر خاموش شده و مجددا روشن می شود اما در نوع گرم فقط سیستم عامل مجددا بارگذاری می شود. در صورتی که سیستم هنگ کرده و سخت افزار به فرمان های شما هیچ واکنشی نشان ندهد، چاره ای جز ریبوت سیستم از طریق کلید پاور نخواهید داشت.

حل و فصل بسیاری از مشکلات دیگر نظیر ویروس ها از قدرت ریبوت خارج است چرا که این قطعه کدها خود را به فرایند بوت تزریق می کنند تا پس از روشن شدن دستگاه کنترل امور را در دست داشته باشند. بهترین راه برای حذف این مهاجمان اسکن سیستم و پاک کردن از طریق آنتی ویروس است.

خوشبختانه با پیشرفت سیستم عامل ها و قطعات سخت افزاری نیاز به ریبوت نسبت به سال های قبل تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرده و برای نصب به روزسانی های مهم سیستم عامل اینکار ضرورت دارد.

برخی سیستم ها نظیر سامانه های مدیریت راکتور هسته ای یا کنترل ترافیک هوایی هرگز ریبوت نمی شوند چرا که برای اجرای برنامه ای خاص به کار می روند و سیستم عامل آنها نیز بر اساس همان کدها طراحی شده است.

منبع : curiosity

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید