پایان انحصار اپ استور در محصولات اپل

پایان

پایان انحصار اپ استور در محصولات اپل

قانون جدید اتحادیه اروپا، اپل را مجبور به پایان انحصار اپ‌استور در iOS و iPadOS خواهد کرد و فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث به اکوسیستم اپل اضافه خواهند شد. احتمالاً Setapp اولین استور جدید اپل خواهد بود.

به گزارش کهن احتمالاً تا سال آینده، اپل اولین فروشگاه شخص ثالث خود را ببیند. سال گذشته اتحادیه اروپا قانون بازارهای دیجیتال (DMA) را تصویب کرد که این قانون، شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل را از اجبار توسعه‌دهندگان به استفاده از پلتفرم‌ها و خدماتشان منع می‌کند. کمیسیون اروپا این قوانین را در 1 نوامبر 2022 وضع کرد و دارندگان پلتفرم تا سال آینده فرصت دارند تا از آن پیروی کنند.

Setapp نخستین جایگزین اپ استور در اکوسیستم اپل خواهد بود

سرویسی به نام ست‌اپ (Setapp) قصد دارد در سال 2024 به کاربران آیفون، آی‌پد، مک‌اواس جایگزینی برای اپ استور ارائه دهد. مدل کسب و کار بیشتر شبیه پلی‌استیشن پلاس سونی یا گیم‌پس ایکس باکس است. یعنی کاربران برای دسترسی کامل به بیش از 240 برنامه مدیریت شده شرکت، ماهانه هزینه‌ای پرداخت می‌کنند و برای هر برنامه پرداخت جداگانه انجام نمی‌شود.

متأسفانه هنوز هیچ بازی در ست‌اپ (Setapp) وجود ندارد. با این حال، برخی از ابزارهای محبوب کاربران در حال حاضر در نسخه macOS این پلتفرم وجود دارد، از جمله برنامه مدیریت پروژه SheetPlanner، ابزار نوشتن/انتشار Ulysses و ابزار برنامه نویسی CodeRunner.

Setapp همچنین شامل یک دستیار هوش مصنوعی مشابه ChatGPT است که می‌تواند به کاربران توصیه کند کدام برنامه‌ها به بهترین وجه با نیازهای آن‌ها مطابقت دارند.

قیمت پلن‌های Setapp فروشگاه جایگزین اپ استور

از آنجایی که اپل سیستم عامل مک را برای دانلود خارج از پلتفرم محدود نمی‌کند، اشتراک‌های macOS در از همین الان از 10 دلار در ماه برای یک رایانه در دسترس هستند. Setapp منتظر است اپل از قوانین DMA تبعیت کند تا کار خود را در آیفون و آیپد شروع کند؛ بنابراین این شرکت هنوز پلن قیمت برای یک دستگاه iOS را فاش نکرده است. با این حال، احتمالاً برای یک دستگاه iOS نیز 10 دلار در ماه قیمت داشته باشد.

سایر پلن‌های اشتراک Setapp شامل پلن Mac + iOS با قیمت 12/50 دلار ماهانه است. این پلن دسترسی یک مک و 4 دستگاه iOS را فراهم می‌کند. اشتراک Power User نیز امکان استفاده 4 مک و 4 iOS را با قیمت 15 دلار ماهانه امکان‌پذیر می‌کند. همه طرح‌ها در هنگام پرداخت یک ساله دارای 10 درصد تخفیف هستند.

اشتراک‌ها با یک هفته آزمایشی شروع می‌شوند که در طی آن کاربران می‌توانند بدون پرداخت هزینه اشتراک را لغو کنند. کاربرانی که فقط به نسخه iOS علاقه‌مند هستند می‌توانند برای به‌روزرسانی قیمت و در دسترس بودن طرح به لیست انتظار بپیوندند.

فروشگاه Setapp فعلا برای اروپا در دسترس قرار می‌گیرد

شایان ذکر است که این فروشگاه اپلیکیشن جایگزین فقط در اتحادیه اروپا موجود است. با این حال، گفته می‌شود که اپل در حال ایجاد تغییرات گسترده در iOS است که احتمالاً شامل قابلیت بارگذاری مستقیم فایل اپلیکیشن برای مطابقت با DMA است. این ویژگی‌ها احتمالا علاوه بر اروپا در بیلدهای جهانی نیز وارد شوند، زیرا برای اپل انتشار یک سیستم عامل واحد برای همه جهان بسیار آسان‌تر است. در پاییز امسال با رونمایی اپل از iOS 17 خواهیم دید که چه اتفاقی می‌افتد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید