ارسال صورتحساب الکترونيکي موديان مالياتي

ارسال

نرم افزار صورتحسابهای الکترونیکی سامانه مودیان مالیاتی

سازمان امور مالیاتی در تاریخ یکم بهمن 1401 نحوه ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مودیان مالیاتی اشخاص حقوقی مشمول رعایت مقررات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را اعلام کرده است.

پس از اینکه مودیان در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام کردند مطابق ضوابط سازمان امور مالیاتی، کارپوشه‌ای به مودیان مالیاتی از طرف سازمان تخصیص داده ‌می‌شود و پس از انتخاب پرونده مالیاتی، در بخش عضویت کارپوشه، امکان تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی را مودیان مالیاتی خواهند داشت.

با توجه دستور العمل سازمان مالیات و دارایی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده  مصوب سال 1400 از مورخه 01/01/1402   کلیه شرکت های حقوقی مکلف به رعایت مقررات قانونی پایانه های فروشگاهی و  سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی خواهند بود.

بنابراین در این راستا شرکت کهن با همکاری شرکت شبکه گستر آذرآرتام از اواخر سال 1401 زیر سیستم ارسال صورتحسابهای الکترونیکی را به نسخه های نرم افزاری خود اضافه نموده است و نیز زیر سیستم فوق بصورت سیستم نرم افزار جداگانه نیز برای مشتریانی که تمایل دارند فقط جهت ارسال صورتحساب های خود از نرم افزار سود استفاده بکنند طراحی گردیده است.

اگر مشتری از نرم افزار حسابداری سود استفاده می نماید فقط نیاز دارد که زیر سیستم ارسال صورتحساب را به نسخه خود اضافه نموده و نرم افزار بصورت اتوماتیک از عملیات و فاکتورهای صادر شده با انتخاب کاربر عملیات ارسال را برای مشتری به ساده ترین نحو ممکن انجام می دهد و نیز کلیه کنترلهای مربوطه نیز در هنگام صدور فاکتور انجام میگرید تا کاربر در زمان ارسال صورتحساب کمترین مشکلات را داشته باشد مثلا کد اقتصادی مشتری در ارسال صورتحسابهای نوع اول (B2B) باید معتبر  و توسط سامانه مودیان استعلام گردد تا در آینده مشکلی برای فروشنده پیش نیاد

ولی در زیر سیستم ارسال صورتحساب که فرآیند مالی در آن انجام نمی گیرد همان کنترلهای مربوطه توسط نرم افزار انجام میگیرد ولی نیاز به هیچ کدام از فرآیندهای انباری یا حسابداری نیست و فقط کاربر با دو روش ثبت فاکتور و یا وارد نمودن اطلاعات فاکتور توسط فایل اکسل اقدام به ثبت اطلاعات صورت حسابها در نرم افزار سود نموده و سپس با استفاده از ماژول ارسال اطلاعات اقدام به ارسال اطلاعات به سامانه مودیان می نماید.

دقت گردد که روش ثبت فاکتور بصورت دستی امکان خطا را تا حد ممکن کاهش می دهد و کنترلهای مربوطه از لحاظ صحت دیتا و محاسبات دوباره توسط نرم افزار سود بررسی میگردد.

زیر سیستم مودیان دارای قوانین و مقررات خاص است که نرم افزار سود تا حد ممکن مقررات فوق را در هنگام ارسال در نظر گرفته است که تا حد ممکن ارسال صورتحسابهای الکترونیکی بصورت ساده و بدون مشکل انجام گیرد.

مثلا اگر می خواهیم صورتحساب ارسالی به سامانه مودیان توسط مشتری تایید و مشاهده شود حتما باید نوع صورتحساب ما از نوع اول (B2B) باشد یعنی حتما نوع مشتری ما باید یا مودی حقیقی که دارای کد اقتصادی از دارایی یا مودی حقوقی فعال در سامانه مودیان باشد.

( در نرم افزار قسمت استعلام کد اقتصادی در نظر گرفته شده است.(

توجه: اگر مشتری ما از نوع مشتری مصرف کننده نهایی باشد نیازی به دریافت اطلاعات مشتری مانند کد ملی یا کد اقتصادی نیست بلکه صورتحساب از نوع دو (B2C) ارسال میشود ولی مشتری نمی تواند اطلاعات فوق را در سامانه مودیان  در کارپوشه خود مشاهده و از صورتحساب فوق به عنوان اعتبار مالیاتی استفاده نماید.

مرحله دوم تنظیمات تطبیق کد کالا با شناسه کالا در سامانه مودیان است که بصورتیکه با توجه با اینکه هر سازمان دارای کدینگ منحصر بفرد برای کالا و خدمات خود است باید در هنگام ارسال صورتحساب با سامانه مودیان کد کالا خود را با شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان تطبیق بدهد که در نرم افزار سود تعداد 34742   شناسه مودیان ثبت شده و کاربر به آسانی می تواند کد کالا و خدمات خود را با شناسه مودیان تطبق بدهد چون در هنگام ارسال صورتحساب شناسه مودیان مورد استفاده قرار میگیرد و اگر تطبیق توسط کاربر فراموش شده باشد به کاربر خطا داده میشود توجه:  تنظیمات فوق را در سیستم فقط برای یکبار انجام دهد.

لیست شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان

ضمنا برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان در نرم افزار سود فقط نیاز است که کاربر شناسه یکتا حافظه مالیاتی و کلید خصوصی را از منوی تنظیمات سامانه مودیان مطابق شکل زیر در سیستم ثبت نماید و  راهنمایی دریافت شناسه یکتای و کلید خصوصی توسط کارشناسان شرکت بصورت رایگان به مشتریان آموزش و پیگیری بندی میشود

برای دریافت اطلاعات فوق اگرمشتری دارای امضای دیجیتالی در سامانه مودیان باشد کلا 10 دقیقه زمان میبرد و نیازی به مراجعه با سایر سازمانها یا دفاتر  پیشخوان نیست.

نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی:

1- ثبت فاکتور فروش یا ارایه خدمات در نرم افزار با نرم افزار

 

2- بررسی اطلاعات ثبت شده از نظر ارسال به سامانه که مشتری از کدام نوع است که در هنگام تعریف مشتری مشخص میشود که مشتری از نوع مودی حقیقی یا حقوقی است یا مصرف کننده نهایی

3- ارسال صورتحساب به سامانه مودیان بصورت گروهی یا تکی و دریافت شماره منحصر بفرد صورتحساب الکترونیکی و تمام

قابل ذکر است که از داخل نرم افزار سود می توان صورتحساب استاندارد با کد منحصر بفرد مالیاتی را در فرمت های مختلف چاپ ، Pdf و.. دریافت و به مشتری ارسال نمود.

بعلت حساس بودن عملیات فوق و ارسال اطلاعات در موارد تستی مبالغ خیلی کم در فاکتورها ثبت شده است که شرکت درآینده دچار مشکل نگردد.

 

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید