chatGPT چیست؟ مزایا و معایب آن

chatGPT

 chatGPT چيست؟ مزايا و معايب آن

Chat GPT يک فناوري پيشرفته‌ است که به کاربران امکان ميده با برنامه‌ها و کلا کامپيوترشون به شکل هوشمندي تعامل کنند. اين يعني ما يک قدم به هوشمندتر شدن کامپيوترها نزديک‌تر شديم. ميشه گفت ربات chatGPT انقلابي در تکنيک‌هاي يادگيري عميقه که به شکلي کاملا هوشمندانه سعي در درک معني صحبت‌هاي انسان داره.

خيلي از کاربران اين ربات از جواب‌هاي اون شگفت‌زده شدند و باور نمي‌کنند که يک کامپيوتر بتونه انقدر واضح باهاشون حرف بزنه. اما بنظرتون علت توانمندي هوش مصنوعي chatGPT چيست و چطور اينقدر خوب مي‌تونه پيام‌ها را آناليز کنه. اصلا فناوري به کار رفته در ربات chatGPT چيست و از کجا اينقدر اطلاعات به دست آورده. اين‌ها سوالاتي هست که هر کسي موقع آشنايي با اين ربات انسان‌نما براش پيش مياد. ما در اين مقاله قصد داريم مفصل به اين موضوع بپردازيم که چت GPT چيست و چطوري تونسته شبيه انسان‌ها بشه.

چت جي بي تي چيست ؟

 Chat GPT (Generative Pre-trained Transformer) يک چت بات مدل زبان هست که بر اساس هوش مصنوعي ساخته شده. اين ربات هوشمند را OpenAI با استفاده از تکنولوژي GPT-3.5 ساخته که پيشرفته‌ترين مدل زبان در نوع خودش هست. اين ربات توانايي قابل توجهي در تعامل با انسان در قالب گفتگو داره. منظور از گفتگو فقط مکالمات رسمي نيست. ChatGPT مي‌تونه خيلي ساده به شکل محاوره‌اي هم با انسان مکالمه کنه و پاسخ‌هايي به شما بده که حس کنيد داريد با يک انسان حرف مي‌زنيد. اما اين همه‌ي هنر ChatGPT نيست. شايد جالب باشه براتون که بدونيد چت جي پي تي حتي مي‌تونه مسائل علمي و تخصصي شما را هم حل کنه!

به عنوان مثال مي‌تونيد ازش بخوايد که يک کد برنامه‌نويسي به شما بده و اونوقت مي‌بينيد که با نوشتن يک کد با استراتژي‌هاي مختلف چطوري شما را شگفت‌زده مي‌کنه. يا مثلا مسائل علمي در حوزه‌هاي مختلف را ازش بپرسيد که ببينيد با چه موجود نابغه‌اي روبرو هستيد. هدف از ChatGPT صرفا جواب دادن به سوالات بيشمار کاربران نيست. اين ربات به دنبال يادگيري بيشتره و براي اين کار از يادگيري تقويتي با بازخورد انسان (RLHF) استفاده مي‌کنه. يعني يک لايه‌ي آموزشي اضافه داره که از فيدبک‌هاي انساني براي بهبود يادگيري و ارائه‌ي جواب‌هاي رضايت‌بخش استفاده مي‌کنه.

 

چطور از ChatGPT استفاده کنيم؟

دسترسي پيدا کردن به ChatGPT ساده است (البته نه براي کاربران داخل ايران). در حال حاضر ChatGPT به رايگان براي همه از طريق ثبت‌نام در دسترس قرار دارد.

اگرچه براي کاربران داخل ايران (که شماره تلفن همراه آن‌ها مربوط به کشور ايران است) در حال حاضر ظاهراً به دليل تحريم‌ها امکان ثبت‌نام وجود ندارد، مگر آنکه به نوعي بتوانيم از شماره تلفن ديگري (مثل شماره‌هاي مجازي) استفاده کنيم. ضمن اينکه ظاهراً با آي پي ايران، صفحه ChatGPT در وب‌سايت سازنده آن، يعني OpenAI باز نمي‌شود و لازم است به هر نحوي IP دستگاه تغيير داده شود.

براي شروع به استفاده از Chat GPT بايد به وب‌سايت OpenAI و صفحه مربوط به ChatGPT [+] برويم و روي گزينه «Try ChatGPT» کليک کنيم.

اگر پيش از اين اکانتي در سايت OpenAI نساخته‌ايد، بايد در اين مرحله ثبت‌نام کنيد و اگر قبلاً ثبت‌نام کرده‌ايد، لازم است پيش از اينکه بتوانيد از ChatGPT استفاده کنيد، وارد حساب کاربري خود در OpenAI شويد.

براي ورود به حساب بايد گزينه «Log in» و براي ثبت‌نام هم لازم است دکمه «Sign Up» را بزنيد. پس از ثبت‌نام و/يا ورود به حساب کاربري مي‌توانيد به راحتي شروع به استفاده از ChatGPT کنيد.

براي استفاده از Chat GPT نيازي به هيچ دانش فني وجود ندارد. در عوض، تمام آنچه بايد انجام دهيد اين است که به گونه‌اي طبيعي و محاوره‌اي شروع به پرسيدن سوال از چت جي پي تي کنيد.

گروه OpenAI چت جي پي تي را به صورت عمومي و همگاني در دسترس قرار داده است. بهتر از آن هم اينکه، ChatGPT رايگان است. البته هيچ کس نمي‌داند آيا بلاخره آن‌ها مثل کاري که با GPT3 يا تصويرساز هوش مصنوعي DALL-E 2 انجام دادند، Chat GPT را هم به ابزاري پولي تبديل خواهند کرد يا خير. ابزارهاي هوش مصنوعي GPT3 و DALL-E 2 نيز از پرهياهو‌ترين محصولات OpenAI به حساب مي‌آيند که به نوعي به اصطلاحات هوش مصنوعي رايج تبديل شد‌ه‌اند و بسيار بر سر زبان‌ها افتاده‌اند.

البته بايد گفت، به دليل اينکه ChatGPT همچنان در مراحل تحقيقاتي اوليه قرار دارد، ممکن است OpenAI براي مدتي آن را از دسترس خارج کند.

براي دسترسي مستقيم به چت جي پي تي مي‌توان از نشاني «chat.openai.com» استفاده کرد. با وارد کردن اين نشاني در مرورگر، محيط گفتگوي ChatGPT باز مي‌شود که تصوير آن در ادامه آمده است.

در پايين صفحه، يک کادر براي وارد کردن متن و گفتگو وجود دارد که در آنجا مي‌توانيد شروع به نوشتن پيام‌هايتان بکنيد. براي مثال، در تصوير زير از ChatGPT پرسيده شده است که شعر آهنگي را توليد کند:

همان‌طور که از تصوير بالا مشخص مي‌شود، نتيجه بسيار جالب توجه و قابل توجه است. به تازگي ChatGPT از زبان فارسي هم پشتيباني مي‌کند و مي‌تواند نتايج و پاسخ‌ها را به زبان فارسي ارائه دهد.

هدف اصلي خلق ChatGPT توليد هوش مصنوعي مکالمه‌گري است که بتوان هر چيزي را از آن پرسيد. مثال بالا قطعاً بسيار جالب توجه و تاثير‌گذار است، اما توليد متن آهنگ تنها کاري نيست که Chat GPT مي‌تواند انجام دهد

مزايا و معايب ChatGPT چيست ؟

دستيار مجازي ChatGPT يک مدل زباني ستودني و قابل ستايش است که مي‌تواند به گونه‌اي منحصربفرد و بي‌مانند متن و کدهاي برنامه نويسي توليد کند. چت جي پي تي در يافتن پاسخ براي سوالاتِ چالش‌بر انگيز، به خوبي عمل مي‌کند و مي‌تواند پاسخ‌ها را به گونه‌اي متقاعد‌کننده و باورپذير ارائه دهد.

ما مشابه پيشينيانش، فناوري ChatGPT همچنان داراي ايرادها و کاستي‌هايي هم هست. اين محدوديت‌ها به خوبي توسط گروه OpenAI شناسايي شده‌اند و اين گروه به معايب ChatGPT را در صفحه مربوطه در وب‌سايت OpenAI اشاره کرده است. در ادامه اين بخش ابتدا به مزايا و سپس به معايب Chat GPT پرداخته مي‌شود.

مزاياي Chat GPT چيست ؟

در ادامه اين بخش مهم‌ترين مزاياي ChatGPT فهرست شده‌ است.

  • چت جي پي تي درکي عميق را نه تنها از زبان نوشتاري، بلکه نسبت به زبان‌هاي برنامه نويسي نيز ارائه مي‌دهد. ChatGPT مي‌تواند چالش‌ها و مسائل کد نويسي را حل کند و حتي برخي از اثبات‌هاي رياضي را هم مي‌تواند انجام دهد.
  • چت‌بات يا ربات گفتگويChat GPT‌ امکان مکالمه با هوش مصنوعي را به‌گونه‌اي بي‌نقص و طبيعي فراهم مي‌کند.
  • استفاده از فناوري ChatGPT حداقل در زمان انتشار اين مطلب رايگان است و تنها نياز به ثبت‌نام (با شماره موبايل غيرايراني) وجود دارد.
  • اگرچه چت جي پي تي هنوز به بلوغ کامل و لازم نرسيده، اما در هر صورت همچنان بسيار قابل تحسين و واقعاً اميدوار‌کننده است.
  • Chat GPT چت‌باتي زيرک، تطبيق‌پذير و چندمنظوره است که مي‌توان از آن به عنوان دستيار هوش مصنوعي براي تسهيل فرايند توليد محتوا و حتي به منظور بهبود جريان‌هاي کاري توسعه نرم‌افزار استفاده کرد.

معايب ChatGPT چيست ؟

در اين بخش بارزترين نقاط ضعف و معايب ChatGPT را فهرست کرده‌ايم.

  • چت جي پي تي لحن بيان متقاعدکننده‌اي دارد، حتي وقتي در حقيقت اشتباه مي‌کند. در واقع ممکن است ChatGPT پاسخي را توليد کند که درست به نظر مي‌رسد، اما در واقعيت چنين نيست. بسته به سطح دانش کاربر، ممکن است تشخيص اين مسئله دشوار باشد. تجزيه و تحليل جواب‌هاي Chat GPT براي اينکه بفهميم چه چيزي درست و چه چيزي اشتباه است، امري زمان‌بر خواهد بود.
  • اگر زياد از ChatGPT استفاده کنيد، متوجه الگوها و اصطلاحات خاصي خواهيد شد که در متن تکرار مي‌شوند. اين ممکن است به توليد محتواي تکراري بيانجامد يا محتوايي ارائه شود که به لحاظ ساختاري خودش را تکرار مي‌کند.
  • گاهي اوقات چت جي پي تي از کار باز مي‌ايستد يا به اصطلاح قفل مي‌کند (فريز مي‌شود) و به وضوح نمي‌داند چطور به سوالات شما پاسخ بدهد. اما با تغيير يکي دو کلمه در سوال، در نهايت پاسخي را توليد خواهد کرد.
  • به لطف رايگان بودنش، تقاضاي بالايي براي استفاده از ChatGPT وجود دارد، اين مسئله مي‌تواند به از دسترس خارج شدن ChatGPT به دليل حجم زياد درخواست منجر شود يا سرعت عمل آن را با اختلال همراه کند (ممکن است پيش از آنکه بتوانيم آن را تست کنيم ناچار شويم تا ? ساعت منتظر بمانيم، البته منطقي است که OpenAI نسبت به ميزان تقاضا منابع محاسباتي و ظرفيت ChatGPT را افزايش دهد).
  • به طور کلي، چت جي پي تي به تازگي ارائه شده است و به هيچ وجه حتي نزديک به شکل نهايي خودش هم نيست. ممکن است Chat GPT داراي سوگيري‌هايي باشد و جانبدارانه عمل کند، هنوز نمي‌تواند براي شفاف‌سازي پرسش‌هاي ما سوال بپرسد و همچنين ممکن است خروجي‌هاي طول و درازي را ارائه دهد.
  • ChatGPT در ايران به سادگي قابل دسترس نيست و مانند بسياري از خدمات خارجي تحت تحريم يا شايد هم فيلترينگ قرار دارد و براي استفاده از آن به ناچار بايد از روش‌هاي مختلف دور زدن محدوديت‌ها استفاده کرد.

 

نمونه اي از نوشتن کد مرورگر وب در 2 دقيقه با کمک ChatGPT

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید