رابطه محل زندگی و ضریب هوشی

رابطه

محققان مطالعه جدیدی روی دو خواهر دوقلوی همسان کره‌ای انجام داده‌اند که نتایج جالبی دارد. یکی از دو قلوها در سن دو سالگی در بازار گم شده و پس از سال‌ها معلوم می‌شود وی در آمریکا بزرگ شده است. محققان با مشاهده تفاوت زیاد ضریب هوشی خواهران دوقلوها این سوال را بار دیگر مطرح می‌کنند که آیا محل زندگی می‌تواند روی IQ تاثیرگذار باشد؟

 

دختری که در کره جنوبی بزرگ شده بود، ضرب هوشی بسیار بالاتری داشت. میزان IQ خواهر او که توسط زوج آمریکایی بزرگ شده بود، 16 امتیاز کمتر بوده است.

در این مطالعه، دو دختر دوقلو که سال 1974 در سئول، کره جنوبی به دنیا آمده بودند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ظاهرا هنگامی که آن‌ها دو ساله بوده‌اند، پس از گم شدن یکی از دختران در بازار، از یکدیگر جدا شده‌اند. در واقع والدین، یکی از بچه‌ها را گم کرده بودند و پس از سال‌ها مشخص شد که دختر توسط یک زوج به عنوان «فرزندخوانده» در ایالات متحده بزرگ شده است.

 
 

در نهایت دوقلوها پس از انجام آزمایش‌های سلامت روان، سابقه پزشکی و مواردی دیگر مورد ارزیابی قرار گرفتند و دوباره در کنار یکدیگر قرار گرفتند. با این حال، نتیجه ارزیابی اطلاعات آن‌ها توسط کارشناسان، نتایج غافلگیرانه‌ای را به همراه داشته است.

میزان تفاوت ضریب هوشی دوقلوها

ضریب هوشی
 

پیش از این هم محققان تحقیقات مشابه دیگری در مورد دوقلوهای همسان انجام داده بودند، اما در آن‌ها اعلام شده بود که میزان تفاوت بین ضریب هوشی آن‌ها حداکثر 7 امتیاز خواهد بود.

هرچند، محققان به طور کامل تایید یا تعیین نکرده‌اند که آیا تفاوت سطح ضریب هوشی خواهران به موقعیت جغرافیایی آن‌ها مربوط می‌شود یا خیر، اما کاملا مشخص است که این دو خواهر در شرایط بسیار متفاوتی بزرگ شده‌اند.

در این پژوهش همچنین مشخص شده که خواهر کره‌ای زندگی هماهنگ‌تری داشته، در حالی که خواهر آمریکایی دوران کودکی پرتنشی داشته و حتی سه بار ضربه مغزی شده است. هرچند در سطح IQ آن‌ها تفاوت بسیار زیادی وجود داشته است، اما برای تست‌های سلامت روان و اعتماد به نفس، امتیازات یکسانی را کسب کرده‌اند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید