engagement چگونه محاسبه می شود؟

engagement

حتما تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که پیج ها در اینستاگرام بر چه اساسی ارزیابی می شوند. یکی از مهم ترین گزینه ها برای ارزیابی یک پیج در اینستاگرام آنالیز کردن اینگیجمنت یا نرخ تعامل اینستاگرام آن پیج است. با بررسی اینگیجمنت اینستاگرام میزان تعامل مخاطب ها با پیج، تعداد لایک ها، کامنت ها و اشتراک گذاری مطالب بررسی می شود. این موارد برای هر پیج متفاوت است. در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

engagement اینستاگرام چیست؟

یک معیار سنجش که به استانداردی جهانی مبدل شده اینگیجمنت اینستاگرام است. اینگیجمنت اینستاگرام باعث می شود تا شما اثربخشی پست های خود را در سوشیال مدیا مثل اینستاگرام اندازه گیری کنید و پی ببرید که مردم تا چه حدی با پست های شما ارتباط برقرار کردند و درگیر آن ها شده اند.

محاسبه نرخ اینگیجمنت اینستاگرام

آنالیز فالور؟یا اینگیجمنت؟

با توجه به اینکه بسیاری از پیج ها از راه های نادرست اقدام به جذب فالوور می‌کنند و فالوورهای فیک فراوانی دارند، نمی‌توان بر حسب تعداد فالوور بالا یک پیج را آنالیز کرد. ولی اینگیجمنت اینستاگرام یک معیار مناسب است که فیک و یا واقعی بودن فالور را در یک پیج اینستاگرام تحلیل می کند. صفحاتی که دارای اینگیجمنت ریت بالا هستند در قسمت اکسپلورر اینستاگرام بیشتر دیده می شوند و این به خودی خود یکی از مزیت های با توجه به اینکه بسیاری از پیج ها از راه های نادرست اقدام به جذب فالوور می‌کنند و فالوورهای فیک فراوانی دارند، نمی‌توان بر حسب تعداد فالوور بالا یک پیج را آنالیز کرد. ولی اینگیجمنت اینستاگرام یک معیار مناسب است که فیک و یا واقعی بودن فالور را در یک پیج اینستاگرام تحلیل می کند. صفحاتی که دارای اینگیجمنت ریت بالا هستند در قسمت اکسپلورر اینستاگرام بیشتر دیده می شوند و این به خودی خود یکی از مزیت های اینگیجمنت اینستاگرام محسوب می شود. علاوه بر این‌ها طبق الگوریتم جدیدی که اینستاگرام دارد، پست پیج‌هایی که کاربران تعاملات بیشتری با آن ها دارند در اکسپلور قرار می گیرد.

فرمول اینگیجمنت اینستاگرام

شیوه محاسبه کردن اینگیجمنت اینستاگرام

نحوه فعالیت اینگیجمنت اینستاگرام به این صورت است که نرخ تعامل مردم برای یک پست منتشر شده را نسبت به تعداد کل فالوورهای یک پیج نشان می‌دهد. البته برای محاسبه اینگیجمنت دو روش وجود دارد:

  1. روش اول، استفاده کردن از فرمول هایی است که برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام وجود دارند.
  2. روش دوم، استفاده از ابزار ها و سایت هایی است که با وارد کردن نام کاربری به صورت خودکار می‌توانند نرخ تعامل آن پیج را محاسبه کنند. از این روش می‌توانیم برای آنالیز کردن پیج های دیگران استفاده کنیم.

فرمول های محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

شما زمانی می توانید از این فرمول‌ها استفاده کنید که بخواهید نرخ تعامل یک یا چند پست خاص را محاسبه کنید. برای فرمول هایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت قاعده و قانون خاصی وجود ندارد. بنابراین شما با توجه به هدفی که دارید می‌توانید یکی از فرمول ها را انتخاب کنید تا محاسبه دقیق تری از اینگیجمنت اینستاگرام خود داشته باشید. قبل از معرفی فرمول ها چند نکته را باید بدانید. کلمه impression به همه بازدیدهای یک پست گفته می‌شود. در واقع هر بازدید یک ایمپرشن حساب می گردد. اگر یک کاربر چندین بار یک پست را مشاهده کند ایمپرشن افزایش می‌یابد.
فرمول اول:
در روش اول نرخ تعامل بر حسب تعداد فالوور محاسبه می شود که یکی از رایج ترین و عمومی ترین راه ها برای مقایسه پیج ها با یکدیگر است؛ چون دسترسی به لایک و کامنت برای همه افراد در یک پیج ممکن است.

فرمول های محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

فرمول دوم:
یک روش دیگر محاسبه نرخ تعامل بر حسب ایمپرشین است. این روش دقیق تر از روش قبلی است، چون بر حسب بازدید هر پست است نه میزان فالوور. برای استفاده از این فرمول شما حتماً باید به ایمپرشین اکانت خودتان دسترسی داشته باشید به این ترتیب صفحه خودتان را به بیزینس پروفایل باید تغییر دهید.

محاسبه نرخ تعامل بر حسب ایمپرشین

فرمول سوم:
آخرین روش محاسبه نرخ تعامل برحسب تعداد ذخیره شدن پست است.

فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام
فرمول محاسبه engagement اینستاگرام

معرفی چند سایت برای محاسبه نرخ تعامل

سایت اول:  Phlanx.com

یکی از ساده ترین ابزار های آنلاین برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام phlanx است. برای استفاده از آن تنها کافیست آیدی پیج مورد نظر خودتان را وارد کنید.

سایت دوم:SocialBlade.com

این ابزار محاسبه آنلاین اینگیجمنت ریت اینستاگرام نسبت به مورد قبلی دقیق تر است و می تواند نرخ تعامل فیسبوک، توییتر، یوتیوب و … را هم آنالیز کند.

سایت سوم:Influencerfee.com

این سایت هم یکی دیگر از ابزار های آنلاین محاسبه نرخ تعامل است.

سایت محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

بهترین رقم برای نرخ تعامل

عددی که در نتیجه محاسبه نرخ تعامل است برای پیج های متفاوت مختلف است. اصلی که در این‌باره وجود دارد این است که هرچه دنبال کننده های یک صفحه اینستاگرامی بیشتر باشد درصد اینگیجمنت آن صفحه پایین تر است و هر چه تعداد دنبال کننده ها پایین‌تر باشد درصد نرخ تعامل بالاتر است. اگر بخواهیم یک رقم تقریبی برای این موضوع تعیین کنیم پیج های با فالوور بالا رقم ۱۵ درصد برای پست و ۲ درصد برای استوری می‌تواند یک عدد مناسب باشد. اما پیج هایی که فالوور پایین دارند این اعداد به ۳۶ درصد برای پست و ۷ درصد برای استوری تغییر می کند.

چرا اینگیجمنت اینستاگرام مهم است؟

با توجه به مواردی که در بالا به آن ها پرداختیم اینگیجمنت بالا برای یک پیج نشان دهنده قدرت و محبوبیت محتوای آن پیج اینستاگرامی است. مثلا پیجی که محتواهای قدرتمند تولید کند میزان لایک‌ها، کامنت‌ها و… نسبت به فالوورهایی که آن پیج دارد بالاست. پس این یعنی این پیج در کار خودش مهارت‌های لازم را دارد. از طرفی اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که پیج اینستاگرامی فروش یا خدمات خودتان را دارید، برای افزایش درآمد و همچنین فروش بیشتر محصولاتتان استفاده از یک درگاه پرداخت مناسب برای سرعت دادن به فرایند پرداخت آنلاین مشتریان به شما پیشنهاد می شود.نکته حائز اهمیت این است که اینگیجمنت ریت اینستاگرام برای همه پیج‌ها اهمیت ندارد؛ مثلا افرادی که پیج های شخصی دارند شاید تعداد لایک و کامنت ها اهمیت چندانی برای آن ها نداشته باشد. چون صرفا این پیج جهت تعامل بیشتر با دوستان و سرگرمی است.

اما این بحث درباره پیج هایی که قصد درآمدزایی از اینستاگرام و پیج خود را دارند متفاوت است. این پیج ها به طور کلی به دنبال بالا بردن نرخ تعامل خود هستند؛ مثلا افراد تمایل به تبلیغ کردن در پیج هایی که دارای اینگیجمنت ریت بالاتری هستند، دارند.

عوامل تاثیرگذار در اینگیجمنت ریت اینستاگرام

با توجه به اینکه برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام از برخی عوامل استفاده می‌کنیم ولی موارد دیگری هم هستند که در اینگیجمنت تاثیرگذارند از جمله:

  • تعداد فالوورها(followers): که نقش اساسی در محاسبه شدن اینگیجمنت یک پیج دارد.
  • تعداد لایک ها(like): یکی از قدیمی ترین عوامل تاثیرگذار است که مخاطب با آن میزان محبوبیت و علاقه خود را نشان می دهد.
  • تعداد کامنت(comment): در محاسبه اینگیجمنت،کامنت ها و لایک ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند، ولی باید به این نکته توجه کنید که کامنت خیلی بیشتر از لایک ارزش دارد. هر چقدر که تعداد کامنت ها بیشتر باشد نرخ تعامل افزایش پیدا می‌کند.
  • تعداد اشتراک‌گذاری(share): بعضی از افراد در محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام اشتراک گذاری را نادیده می‌گیرند. اما باید دانست که اشتراک گذاری یک پست توسط یک مخاطب نشان دهنده این است که فرد، علاوه بر اینکه خودش آن موضوع را پسندیده برای دیگران هم ارسال کرده است. در بعضی از روش های محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام اشتراک گذاری هم استفاده می شود.
  • تعداد ذخیره شدن(save): علاوه بر اینکه در محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام همیشه حساب می شود نشان دهنده این است که محتوای پست آنقدر برای مخاطب کارآمد بوده که آن را سیو کرده است تا بعدا نیز به آن رجوع کند.
  • بازدید از پروفایل(profile visit): میزان بازدید از یک پیج هم می‌تواند اینگیجمنت آن پیج را بالا ببرد.
  • تعداد بازدید کننده یک پست(reach): یک مورد منحصر به فرد است مثلا اگر یک پست ۱۰۰ بازدید بخورد ولی تعداد اکانت های بازدید کننده ۸۰ نفر باشد، ریچ ۸۰ و ایمپرشن 100 است.
  • تعداد(imoression) را هم در متن‌های بالا توضیح دادیم.

عوامل موثر در بالا بردن اینگیجمنت اینستاگرام

  • ارسال پست ها در زمان مناسب و به طور پیوسته
  • گذاشتن یک تا سه استوری در طول روز
  • انتخاب یک زمان که کاربران بیشتری از اینستاگرام استفاده می‌کنند مثلاً حوالی عصر تا انتهای شب
  • استفاده از هشتگ های مناسب کسب و کار خودتان. شما می توانید حداکثر از ۳۰ هشتگ استفاده کنید. می‌توانید این هشتگ ها را برای جلوگیری از شلوغی در کپشن در قسمت کامنت ها قرار دهید.
  • استفاده از کپشن‌های جذاب با درخواست لایک کردن و یا نظر دادن که می‌تواند نرخ تعامل پیج شما را بالا ببرد.
  • از قابلیت ریلز و استوری تلگرام نهایت استفاده را کنید. چراکه اغلب محتوایی که نمی توانید در پست ها ارائه دهید در این قسمت امکان پذیر است.
  • برگزاری مسابقه های اینستاگرامی به این شکل که محصولات و خدمات خود را به عنوان جایزه تعیین کنید و در مقابل از مخاطب بخواهید پیج شما را فالو کند، لایک کند، دوستان خود را در کامنت ها تگ کند و همچنین پیج شما را استوری کند.
بالا بردن اینگیجمنت اینستاگرام

جمع بندی

یکی از قابلیت های جذاب اینستاگرام برای مقایسه پیج های مختلف با هم محاسبه اینگیجمنت آن پیج است. در اینگیجمنت، نرخ تعامل مخاطب ها با پست ها و محتوای یک پیج آنالیز می‌شود. هرچه اینگیجمنت یک پیج بالاتر باشد یعنی محبوبیت آن پیج در بین مخاطب ها بیشتر بوده و این پیج در تولید محتوای خود موفق است. برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام دو روش وجود دارد، از طریق فرمول و از طریق سایت‌ها و ابزارهایی که به این منظور طراحی شده اند. در هنگام استفاده از فرمول افراد می‌توانند فرمولی که از نظر آن ها برای محاسبه اینگیجمنت پیج آن ها مناسب تر و دقیق تر است را انتخاب کنند. برای بالا بردن اینگیجمنت ریت اینستاگرام راهکارهای فراوانی وجود دارد که در متن به آن ها پرداختیم.


نویسنده: حمید هدایتی

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید