فرق بین DVI-I و DVI-D و DVI-A

فرق

تفاوت بین DVI-I و DVI-D در چیست؟ پورت DVI معمولا برای وصل کردن یک منبع ویدویی مانند کارت گرافیک به منبع پخش کننده مانند برخی از تلویزیون ها؛ مانیتورها؛ پروژکتورها و غیره استفاده می شود و جایگزینی برای پورت های VGA است. به طور کلی این پورت به به سه دسته زیر تقسیم می شود:

  • DVI-A ( A مخفف Analog)
  • DVI-D (D مخففDigital )
  • DVI-I (I مخفف Integrated)

در ادامه به صورت خلاصه این سه نوع پورت را با هم مقایسه خواهیم کرد:

تفاوت بین DVI-I و DVI-D در چیست؟

یک کانکتور DVI-D سیگنال دیجیتال را ارسال می کند؛ در حالی که کانکتور DVI-I می تواند هم سیگنال دیجیتال و هم آنالوگ را ارسال کنید. کابل DVI-D کاملا با DVI-I سازگار است؛ فقط خروجی دیجیتال را می خواند و آنالوگ را به راحتی نادیده می گیرد.

بیشتر کارت های گرافیک و مادربردها دارای کانکتور  Digital Video Interface (DVI) هستند که برای اتصال مانیتور یا پروژکتور به کامپیوتر استفاده می شوند. در تصویر زیر؛ کانکتور DVI (سفید رنگ) را در مقابل کانکتور VGA (رنگ آبی) را مشاهده می کنید.

تفاوت بین DVI-I و DVI-D در چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم؛ یک کانکتور DVI-D فقط یک سیگنال دیجیتالی را ارسال می کند.

در مقابل یک کانکتور DVI-I می تواند هم با استفاده از آداپتور DVI به VGA؛ سیگنال های دیجیتال (برای نمایشگرهای دیجیتال مانند نمایشگرهای LCD صفحه تخت) و سیگنال های آنالوگ (برای نمایشگرهای قدیمی تر، مانند مانیتورهای (CRT) ارسال کند.

به همین دلیل یک کانکتور DVI-I نسبت به کانکتور DVI-D دارای پین های بیشتری است.

کارت گرافیک یا مادربردهایی که دارای یک کانکتور DVI-I هستند؛ بنابراین با نمایشگرهای LCD تخت که معمولا دارای پورت های DVI-D هستند کاملا سازگار هستند. کابل DVI-D فقط خروجی دیجیتال رابط DVI-I را می خواند و به سادگی سیگنال آنالوگ را نادیده می گیرد.

در نهایت؛ کانکتور DVI-A وجود دارد که فقط می تواند یک سیگنال آنالوگ را ارسال کند؛ اما امروزه این نوع منسوخ شده است.

فرق بین DVI-I و DVI-D و  DVI-A

برای هر کارت گرافیک یا مادربردی که کانکتور DVI دارد، تعداد پین ها و نحوه قرارگیری پین های کانکتور DVI بسته به نوع آن متفاوت است.

DVI پرکاربردترین کانکتور است؛ چون با استفاده از آداپتورهای مناسب می توان از آن در دستگاه های دارای پورت های HDMI؛ VGA و DisplayPort استفاده کرد.

تفاوت بین DVI-I و DVI-D در چیست؟

کانکتورهای Dual-Link از 24 پین استفاده می کنند که پهنای باند بیشتری را امکان پذیر می کنند. به این ترتیب؛ Dual-Link DVI می تواند رزولوشن هایی با حداکثر 1600×2560 پیکسل با فرکانس 60 هرتز یا 1080×1920 پیکسل در 144 هرتز ارائه دهد در حالی که  Single-Link DVI تنها رزولوشن 1200×1920 پیکسل و فرکانس 60 هرتز را ارائه می دهد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید