نیروی هوایی آمریکا می‌خواهد سریعترین هواپیمای دنیا را بسازد

نیروی

نیروی هوایی آمریکا به همراه گروهی از شرکت‌ها ۶۰ میلیون دلار در کمپانی آمریکایی «Hermeus» سرمایه‌گذاری کرده که هدفش ساخت اولین هواپیمای هایپرسونیک یا ابرصوت قابل استفاده مجدد جهان است.

این قرارداد جدید اهداف بلندپروازانه و جاه‌طلبانه‌ای دارد و Hermeus باید بتواند تا سه سال دیگر به آن‌ها دست یابد. این کمپانی باید سه نمونه اولیه از هواپیمای «Quarterhorse» تولید کند و همچنین سیستم پیشرانه هایپرسونیک قابل استفاده مجددش را در مقیاس کامل آزمایش کند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هواپیمای مسافربری Quarterhorse می‌تواند با سرعت بالاتر از ۵ ماخ (از ۶۱۲۵ کیلومتر بر ساعت) پرواز کند. برای مقایسه بد نیست به جت جدید سوپرسونیک ناسا با نام «X-59» اشاره کنیم. این هواپیما می‌خواهد با سرعت ۱.۵ ماخ پرواز کند.

هواپیمای Hermeus می‌تواند با ۵ برابر سرعت صوت پرواز کند که نتیجه‌اش، پرواز از نیویورک به لندن در مدت ۹۰ دقیقه خواهد بود. در حال حاضر برای سفر بین این دو شهر با هواپیماهای مسافربری عادی، ۷ ساعت زمان نیاز است.

Hermeus برای دستیابی به چنین سرعتی، در حال توسعه یک موتور از نوع TBCC مبتنی بر موتور توربوجت GE J85 است. از این موتور در هواپیماهای پرسرعتی مانند وایت‌نایت ویرجین گلکتیک و نمونه اولیه هواپیمای سوپرسونیک XB-1 شرکت Boom استفاده شده است.
 موتور هواپیمای هایپرسونیک
نمونه اولیه موتور هایپرسونیک Hermeus

اولین نمونه اولیه Quarterhorse بدون سرنشین خواهد بود تا خطرات به حداقل برسند. علاوه بر این، Hermues می‌تواند سریعتر آزمایش‌ها را شروع کند. در حال حاضر این کمپانی موفق به ساخت و آزمایش یک نمونه اولیه کوچک از موتور هایپرسونیک شده و حالا مشغول کار روی نمونه اصلی‌اش است.

زمانی که آزمایش‌های پرواز با موفقیت انجام شوند، Quarterhorse به سریعترین هواپیمای قابل استفاده مجدد دنیا تبدیل می‌شود و همچنین اولین هواپیما در نوع خود خواهد بود که با موتور TBCC پرواز می‌کند.

اگرچه آینده برای چنین هواپیماهایی روشن به نظر می‌رسد، اما بازار شاید کشش آن‌ها را نداشته باشد. اخیرا یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه توسعه هواپیماهای سوپرسونیک به نام «Aerion Supersonic» به علت مشکلات مالی تعطیل شد

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید