آینده‌ ماسک‌ها

آینده‌

داستان از جایی آغاز شد که تابستان گذشته مارک بنیوف، مدیر اجرایی شرکت Salesforce، در حال تماشای مراسم اهدای جوایز MTV Video Music بود. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، او از نزدیک تمام توجهش را به ویل. آی. ام (Will.i.am) معروف داده بود که او را به‌عنوان خواننده‌ی سبک رپ و یکی از افراد تشکیل‌دهنده‌ی بند Black Eyed Peas و کار‌آفرین می‌شناسند. تولید ماسک‌های پرامکاناتی که با تکنولوژی پیوند خورده‌اند و برای جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ استفاده می‌شوند، نمونه‌ای از ساده‌شدن زندگی به‌لطف تکنولوژی محسوب می‌شود.

ویل. آی. ام در آن مراسم ظاهر جالبی داشت؛ چراکه با ماسک گازی و کلاه تداعی‌کننده‌ی فضایی‌ها در مراسم حضور یافته بود. آنجا مارک بنیوف تصمیم گرفت ویل. آی. ام را صدا بزند و از او درباره‌ی موضوعی سؤال کند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نام اصلی Will.i.am ویلیام آدامز است و سعی می‌کند در تمام کنفرانس‌های Salesforce’s Dreamforce tech شرکت کند؛ به‌همین‌دلیل، بنیوف به‌خاطر صمیمیتی که احساس می‌کرد، از او پرسید معنای ماسک و کلاهی که با آن سر‌و‌صورتش را پوشانده، چیست.

ویل. آی. ام با کنایه گفت این ایده‌ای است که برایش وقت صرف کرده است؛ بنابراین، بنیوف به ویلیام گفت که واقعا با داریوش آدامچیک، مدیر اجرایی شرکت هانیول (Honeywell)، باید صحبت کند. بنیوف مقدمه را ارائه داد و هشتم آوریل نتایج این گفت‌و‌گو به بازار می‌آید. گفتنی است Honeywell شرکتی چند‌ملیتی است که سال گذشته، مسئول ساخت میلیون‌ها ماسک N95 بود.

ویلیام جیمز آدامز جونیور مشهور به ویل. آی. ام رپر، ترانه‌سرا، بازیگر و تهیه‌کننده‌ی آمریکایی است که با حضور در گروه موسیقی بلک آید پیز به‌همراه تابو و فرگی به‌شهرت رسید. ویل. آی. ام در مقام تهیه‌کننده‌ی موسیقی با خوانندگانی همچون آشر و ددی یانکی همکاری و در چند آهنگ نیز با مایکل جکسون همخوانی کرده‌ است. وی یکی از سهام‌داران شرکت کلمبیا پیکچرز و از مدیران ارشد شرکت کامپیوتری اینتل شناخته می‌شود و ایده‌هایی برای گسترش دستگاه‌هایی همچون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها داده است.

ویل. آی. ام کار طراحی مُد و لباس نیز انجام می‌دهد و عمده‌ی شهرتش به‌خاطر پوشیدن لباس‌های عجیبی است که خودش طراحی می‌کند. وی در یکی از محله‌های فقیرنشین آمریکا بزرگ شده و هم‌اکنون در محل تولدش، کارخانه‌ی خودروسازی برای کمک به هم‌محله‌ای‌هایش تأسیس کرده ‌است. افزون‌براین، در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال روی ارز ترون سرمایه‌گذاری کرده است. وی معتقد است در آینده‌ی نزدیک، ترون گوی رقابت را از اتریوم و بیت‌کوین خواهد ربود.

از اوایل دروان شیوع کووید ۱۹، ماسک‌های زیادی به بازار عرضه شده است؛ از ماسک جراحی و ماسک دست‌ساز خودتان گرفته تا ماسک هوشمند. ویل لنگ، مدیر تجاری تجهیزات حفاظت شخصی شرکت Honeywell، عقیده دارد که «زوپر» دسته‌بندی جدید است.

 

در‌حال‌حاضر، ویل. آی. ام مدیر نوآوری اینتل محسوب می‌شود و در تسلا و بیت الکترونیک سرمایه‌گذاری‌ هنگفتی کرده است. علاوه‌بر‌این، او صاحب شرکتی است که بیشتر در زمینه‌ی نوآوری در زمینه‌ی پوشیدنی‌های فنی متمرکز است؛ ازاین‌رو، همکاری‌اش با هانیول را برای تولید ماسک صورت با فناوری پیشرفته حاوی فیلترهای HEPA، فیلتر صوتی برای ازبین‌بردن سروصدا، قابلیت‌های میکروفون، اتصال بلوتوث و چراغ‌های تابشی LED روز اعلام کرده است. همچنین، سیستم اتصال مغز مغناطیسی در ماسک صورت را می‌توانید مشاهده کنید.

در عصر امروز، فناوری سبک زندگی ما را تغییر داده و این ماسک نیز نمونه‌ی مناسبی برای این گزاره است. فناوری همیشه نقش مهمی در سهولت زندگی ما ایفا کرده و این ماسک تقریبا برای همه‌ی انسان‌ها گزینه‌ی مناسبی است. ماسک صورت یادشده جدا از داشتن ظاهری منحصر‌به‌فرد، از ویژگی‌هایی همچون چراغ‌های تابشی LED و فن‌های تهویه و فیلترهای HEPA تعویض‌پذیر برخوردار است و یک بسته‌ی سه‌فیلتره را به قیمت حدودا ۲۸ دلار می‌توانید بخرید.

این ماسک صورت فوق‌العاده کاربردی با مواد نوآورانه ساخته و از مُهر‌و‌موم صورت سیلیکونی و بند تنظیم‌شدنی تشکیل شده است. ماسک صورتتان را می‌توانید شارژ کنید؛ زیرا ماسک یک درگاه USB از نوع C دارد. افزون‌براین، آن را هنگام مسافرت استفاده کرد؛ زیرا عمر باتری‌اش تقریبا هفت ساعت است.

ماسکی که محصول چندان ظریفی نیست

در‌حال‌حاضر، قیمت این ماسک ۲۹۹ دلار است که برای ماسک صورت ساده بسیار گران به‌نظر می‌رسد؛ بااین‌حال، می‌توان گفت با میانگین قیمت هدفون‌های نویز کنسلینگ عرضه می‌شود (‌ارزان‌تر از برندهای Sony و Bose و گران‌تر از Apple). این ماسک را خوزه فرناندز، طراح لباس هالیوود طراحی کرده است. در کارنامه‌ی فرناندز، طراحی و تولید لباس اسپیس ایکس برای ایلان ماسک نیز دیده می‌شود. او در پروژه‌ی فیلم‌هایی مانند «پلنگ سیاه» و «انتقام‌جویان» و «مردان ایکس ۲» نیز حضور داشته است.

این محصول قرار است به‌صورت قطره‌ای و سبک روانه‌ی بازار شود. به‌عبارت‌دیگر، این محصول قماری جدید خواهد بود. افراد علاقه‌مند به خودنمایی ممکن است از خرید این ماسک استقبال کنند و آن را دوست داشته باشند. همچنان‌که واکسن‌ها به‌طور گسترده‌تری توزیع می‌شوند و ایالت‌هایی مانند تگزاس و ایندیانا و می‌سی‌سی‌پی به حالت آرامش می‌رسند، این ماسک هم می‌تواند اولین نمایش از ماسک‌های صورت در آینده باشد یا اشتباهی دیگر در زمینه‌ی فناوری مُد.

ویل. آی. ام درباره‌ی این ماسک می‌گوید: «در زمانه‌ای علمی‌تخیلی زندگی می‌کنیم. همه‌گیری کرونا کاملا از شرایط فیلمی ناخوشایند خارج شده است؛ اما همچنان از ماسک‌های دیروز استفاده می‌کنیم. بنابراین، می‌خواستم ماسکی بسازم که با عصر کنونی متناسب باشد.» ویلیام ایده‌ی ماسک زوپر را مارس گذشته مطرح کرد؛ درست قبل از تولد ۴۵ سالگی‌اش و موقع فیلم‌برداری برنامه‌ی The Voice در انگلیس و در آستانه‌ی ورود اروپا به قرنطینه. وی اعلام کرد: «نگران بودم نتوانم به آمریکا بروم و حتی اگر بتوانم وارد شوم، از بودن در هواپیما نگران بودم.» بنابراین، با تیم سخت‌افزاری‌اش تماس گرفت و به آنان گفت روی ماسک زوپر کار کنند.

 

ویل. آی. ام از زمان کمک به شرکت Beats Electronics در سال ۲۰۰۶، همواره به مقوله‌ی فناوری وارد و از آن خارج شده است. سال ۲۰۱۴، او ساعت مُد هوشمند تولید کرد و سال ۲۰۱۶، با هدفون‌های مُدی ظاهر شد که می‌توانستید مانند جواهرات به دور گردنتان ببندید. نائومی کمپل و کندال جنر سفیر این محصول او بودند. بااین‌حال، هیچ‌یک از این محصولات چندان در بازار توفیقی کسب نکردند (مسلما کل بازار پوشیدنی دقیقا مانند موشک سریع نیست). او اهمیتی نمی‌دهد و به تحقیق‌و‌توسعه علاقه‌مند است و عقیده دارد حرف L مخفف کلمه‌ی Learn به‌معنای «یادگیری» است، نه کلمه‌ی Loss به‌معنای «از‌دست‌دادن».

اکنون او قدرت هانیول را پشت‌سرش می‌بیند و قصد دارد با همکاری هنرمندان و برندهای دیگر، اجزای مربوط به ماسک زوپر را تولید کند. او از برند خاصی نام نبرده؛ اما از علاقه‌ی فراوانش به همکاری با North Face Gucci سخن گفته است. ویل. آی. ام واقعا فکر نمی‌کند به‌این‌زودی ماسک‌ها از بین بروند؛ حتی اگر تاریخ اخیر نشانه‌ای برای آن باشد.

وی معتقد است سارس در ژاپن و آسیای‌شرقی اتفاق افتاد و با اینکه ازپسش برآمدند، هنوز‌هم ماسک می‌زند. این موضوع می‌تواند برای غرب هم صدق کند؛ خصوصا از‌آنجا‌که به‌نظر می‌رسید ماسک‌ها به کاهش موارد آنفولانزا نیز کمک کرده‌اند. در‌هر‌صورت، هر اتفاقی که در زمین بیفتد، او انتظار دارد ماسک‌های موجود در هواپیما از نوع جدید باشند.

تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند اولین نمونه از این ماسک‌های صورت فنی ۸ آوریل ۲۰۲۱ به بازار کشورهای ایالات متحده‌ی آمریکا، کانادا، اتحادیه‌ی اروپا و انگلستان عرضه می‌شوند. مردم مشتاق هستند ماسک صورت خود را تهیه و کیفیت محافظ بلوتوث با قابلیت ۵ را امتحان کنند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید