JingOS اولین توزیع لینوکس با شباهت بسیار به iPadOS اپل

JingOS

طی سال‌های گذشته تعداد زیادی توزیع لینوکس توسط افراد مختلف توسعه داده شده‌اند؛ اما در بین آن‌ها موارد کمی پیدا می‌شوند که به‌صورت انحصاری تجربه‌‌ی استفاده از تبلت ‌را ارائه بدهند. در همین راستا مدتی پیش توزیعی با نام JingOS معرفی شد که مبتنی ‌بر اوبونتو است و از رابط کاربری لمسی پشتیبانی می‌‌کند.

توزیع‌های لینوکس مخصوص تبلت چندان مرسوم نیستند و به ‌همین دلیل، وقتی توزیعی نظیر JingOS معرفی می‌شود، عموما شاهد استقبال خوبی از آن‌ هستیم. براساس گزارش !OMG! Ubuntu، توسعه‌دهندگان JingOS می‌گویند این سیستم عامل، نخستین توزیع لینوکس با فرم iPadOS اپل است. فکر نمی‌کنیم کسی بخواهد انتقاد خاصی ‌به این ادعا مطرح کند؛ خصوصا با درنظرگرفتن کارکرد JingOS. 

البته در حال حاضر اکثر قابلیت‌های JingOS در عمل دیده نمی‌شوند. توسعه‌دهندگان می‌گویند نسخه‌ی اولیه‌ی JingOS تا پایان ماه جاری میلادی در دسترس قرار می‌گیرد و به‌زودی پویش تأمین سرمایه جمعی را برای تولید تبلتی با عنوان جینگ پد (JingPad) آغاز می‌کنند. این تبلت به‌صورت پیش‌فرض دارای توزیع JingOS خواهد بود و سازگاری کاملی با آن خواهد داشت. گفته می‌شود جینگ پد در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) از راه می‌رسد. 

 

سیستم‌های عاملی نظیر Jolicloud و Ubuntu Netbook Remix که مدت‌ها پیش در دسترس قرار گرفته‌اند،‌ دارای «داشبورد» لمسی هستند تا کاربر بتواند ه‌شکلی راحت‌تر با آن‌ها تعامل برقرار کند. البته این سیستم‌های عامل هم در وهله‌ی اول برای کار با ماوس و صفحه‌کلید عادی طراحی شده بودند. Ubuntu Touch ظاهری شبیه به سیستم‌ عامل مخصوص تبلت دارد؛‌ اما این حالت عملا پوسته‌ای ساده است و قابلیت‌های لمسی در بطن سیستم‌عامل گنجانده نشده.

JingOS  سیستم‌عاملی متفاوتی است. توسعه‌دهندگان می‌گویند کارکرد اصلی JingOS با تبلت است و این سیستم‌عامل در درجه‌ی دوم سراغ ارائه‌ی تجربه‌ای برای لپ‌تاپ‌ می‌رود. این یعنی JingOS قرار نیست توزیع لینوکس دسکتاپ برای اجرای اپلیکیشن‌های تبلت باشد؛ بلکه توصیف درست‌تر آن است که JingOS را توزیع لینوکس مخصوص تبلت خطاب کنیم که از پس اجرای اپلیکیشن‌های دسکتاپ برمی‌آید. توجه به این تفاوت برای درک بهتر توانایی‌های JingOS ضروری است. 

 توزیع لینوکس جینگ او اس / JingOS با شباهت به iPadOS بخش نوتیفیکیشن

اطلاعات رسمی می‌گویند JingOS دارای مجموعه‌ای اختصاصی از اپلیکیشن‌ پیش‌فرض برای تقویم، مدیریت فایل و وب‌گردی است که همگی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا تمام قابلیت‌هایشان را با ورودی لمسی ارائه بدهند. نرم‌افزارهای مبتنی بر نشانگر ماوس نظیر WPS Office که در ویدئوی بالا به ‌نمایش درمی‌آید، همچنان با فرمان‌های لمسی کار می‌کنند؛ اما تمام کارکرد خود را با لمس ارائه نمی‌دهند.

اگر با توزیع‌های لینوکس آشنایی داشته باشید، قطعا JingOS برای‌ شما بسیار جالب به ‌نظر می‌رسد و به گفته‌ی تحلیلگر !OMG! Ubuntu، بدون شک بسیاری از افراد با خود می‌گویند JingOS به‌حدی خوب است که شبیه سیستم‌های عامل واقعی به ‌نظر نمی‌رسد. 

 

توسعه دادن رابط کاربری، حفظ سیستم‌عامل و ارائه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری، سه وظیفه‌ی بسیار سخت هستند که ظاهرا توسعه‌دهندگان JingOS از پس انجام آن‌ها برآمده‌اند. در فرایند انجام هر یک از سه مورد، احتمال زیادی برای شکست خوردن وجود دارد. 

JingOS به‌وضوح سیستم‌عاملی ساده است. پیش‌تر پروژه‌های این‌چنینی دیده بودیم. راهکار کنونیکال در این حوزه دارای طراحی واقعا خوبی است؛ اما عملکرد مناسبی ندارد. امیدواریم چنین اتفاقی برای JingOS رخ ندهد. توزیع‌های لینوکس نظیر Deepin و Kylin به‌همراه پروژه‌هایی نظیر PinePhone ثابت می‌کنند که توسعه‌ی رابط‌ کاربری متفاوت و دوست‌داشتنی، انجام‌شدنی است. 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید