ریگِ متشکل ‌از ۷۸ کارت گرافیک RTX 3080

ریگِ

گیمرهایی که در خارج از ایران حضور دارند، مدت‌ها است تلاش می‌کنند جدیدترین کارت‌های گرافیک انویدیا، یعنی محصولات خانواده‌ی RTX 3000 را که بر پایه‌ی معماری امپر تولید شده‌اند تهیه کنند؛ اما مجموعه‌ای از عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند و باعث شده‌اند نه‌تنها کارت‌های گرافیک RTX 3000 بلکه پردازنده‌های سری AMD Ryzen 5000 و البته جدیدترین نسل کنسول‌های بازی، به‌شدت در بازار کمیاب باشند.

کمبود شدید کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 باعث شد جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، به‌صورت عمومی از مشتریان این شرکت عذرخواهی کند. دلایل متعددی برای کمبود کارت‌ گرافیک جدید اعلام شده است؛ از تقاضای بالا گرفته تا تولید پایین ویفر هشت نانومتری سامسونگ و نقش پررنگ دلالان.

طی ماه‌های اخیر با افزایش ارزش ارزهای رمزنگاری‌شده، توجه جامعه‌ی ماینرها به به کارت‌ گرافیک افزایش پیدا کرده است. به گزارش دیجیتال ترندز، یک ماینر موفق شده است ۷۸ عدد کارت گرافیک GeForce RTX 3080 را تهیه و از آن‌ها برای استخراج رمزارز استفاده کند.

تصویر ریگ ساخته‌شده توسط سایمون بایرن طی روزهای اخیر به ‌شکل گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. ظاهرا این ریگ Berta 2 نام دارد. رسانه‌های VideoCardz و Tech ARP به تصاویری جالب از این ریگ دست پیدا کرده‌اند که نمونه‌ی آن‌ها را در ادامه می‌ببینید. در تصویر زیر می‌بینیم که ریگ سایمون بایرن سیستم نورپردازی RGB دارد تا جذاب‌تر به‌ نظر برسد.
 
 78 کارت گرافیک RTX 3080 در ریگ استخراج رمزارز با نور RGB
 

طبق گزارش‌ها، ریگ متشکل ‌از ۷۸ کارت گرافیک RTX 3080 می‌تواند هر ماه تقریبا ۲۰ هزار دلار سرمایه در قالب رمزارز اتریوم تولید کند. بر اساس داده‌های منتشرشده توسط Minerstat و با درنظرگرفتن ارزش اتریوم، هر کارت‌ گرافیک RTX 3080 می‌تواند روزانه ۶٫۳۵ دلار تا ۹٫۱۵ دلار درآمد برای سایمون بایرن به ‌ارمغان بیاورد و این اعداد با احتساب هزینه‌ی برق اعلام شده است. 

Tech ARP بر اساس هزینه‌های لاس وگاس تخمین می‌زند که هزینه‌ی فعال ‌نگه‌ داشتن این ریگ، ماهانه ۱۴۴۴ دلار است (البته بدون احتساب سیستم خنک‌کننده). بنابراین، ریگ بایرن در هر ماه بین ۱۵ تا ۲۱ هزار دلار درآمد عاید او می‌کند. 

تهیه‌ی ۷۸ کارت گرافیک RTX 3080 بسیار هزینه‌بر است و ارزش ریگ سایمون بایرن ۱۰۰ هزار دلار تخمین زده شده. هر یک از کارت‌های گرافیک به‌کاررفته در ریگ دارای قیمت پایه‌ی ۶۹۹ دلار است و مدل‌های سفارشی RTX 3080 قیمت بالاتری دارند؛ بدین معنی که بایرن برای جبران هزینه‌ی ساخت ریگ، باید تقریبا ۶ ماه صبر کند. پس از این مدت، او شروع ‌به کسب سود خواهد کرد. البته با درنظرگرفتن نوسان‌های محسوس ارزش ارزهای رمزنگاری‌شده، بازگشت پول بایرن ممکن است بیشتر از ۶ ماه طول بکشد. 

آیا ماینرها مسئول کمبود کارت‌ گرافیک RTX 3000 هستند؟

بایرن و به‌طور عمومی‌تر، ماینرهای ارزهای رمزنگاری‌شده نظیر بیت کوین، تنها دلیل کمبود کارت‌ گرافیک RTX 3000 انویدیا در بازار نیستند؛ زیرا همان‌طور که اشاره کردیم،  بر اساس آمار تقاضا برای کارت‌ گرافیک جدید بالا است و فرایند تأمین آن‌ به ‌شکلی مناسب صورت نمی‌گیرد.

به گفته‌ی مدیران اجرایی انویدیا، دنیاگیری ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن در زنجیره‌ی تأمین محصولات، روی کمبود کارت‌ گرافیک RTX 3000 اثر محسوسی گذاشته است و باعث شده این شرکت در حال حاضر نتواند به این حجم تقاضا پاسخ دهد. کروناویروس باعث شده است افراد بسیار بیشتری مجبور شوند در خانه کار کنند و درس بخوانند یا خودشان را سرگرم کنند. مردم برای عملی کردن اهدافشان متکی‌ به فناوری می‌شوند و سراغ تهیه‌ی پردازنده‌ی قوی‌تر و کارت‌ گرافیک توانمندتر می‌روند تا نیازهایشان رفع شود. 

مشکلات پیش‌آمده برای انویدیا گریبان رقبای این شرکت نظیر ای ام دی (AMD) را نیز گرفته است. ای ام دی در ابتدا گفته بود تمام تلاشش را به ‌کار می‌بندد تا پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ در تعداد کافی به بازار بیایند؛ اما آنچه برای RTX 3000 داد، برای رایزن ۵۰۰۰ تکرار شد. حتی کارت‌های گرافیک جدید سری Radeon RX 6000 ای ام دی با کمبود مواجه هستند.

با وجود تلاش خرده‌فروشی‌ها برای موجود کردن GPU و CPU نسل جدید، این قطعات به‌سرعت به‌ فروش می‌روند. در زمان عرضه‌ی اولیه‌ی کارت‌های گرافیک جدید انویدیا، اکثر مردم انگشت انتقاد را سمت دلالانی گرفتند که از بات‌ آنلاین برای سفارش تعداد زیادی کارت‌ گرافیک RTX 3000 و سپس بازفروش آن‌ها با قیمت چند برابر در وب‌سایت‌هایی نظیر eBay استفاده می‌کردند.

ای ام دی در مقایسه‌ با انویدیا درباره‌ی دلیل اصلی کمبود محصولات جدید اطلاعیه‌های کمتری منتشر کرده است. مدیر ارشد مالی انویدیا مدتی پیش گفت کمبود قطعات اولیه در زنجیره‌ی تأمین انویدیا (به‌خصوص حافظه‌ی GDDR6) به کمبود تولید کارت‌های گرافیک RTX 3000 منتهی شده است.

 RTX 3080 و کارت گرافیک کلاس تایتان RTX 3090 متکی‌ بر استاندارد پیشرفته‌تر GDDR6X هستند؛ اما دیگر کارت‌های گرافیک انویدیا و البته کارت‌های گرافیک جدید ای ام دی با حافظه‌ی GDDR6 تولید شده‌اند. گفته می‌شود کمبود قطعات قرار است در اوایل سال جاری میلادی ادامه پیدا کند.
 

این نخستین باری نیست که انتقادات از ماینرهای رمزارز افزایش پیدا می‌کند. حتی پیش از عرضه‌ی کارت‌های گرافیک RTX 3000 انویدیا و Radeon RX 6000 ای ام دی، همواره از ماینرها به‌ خاطر تهیه‌ی تعداد زیادی کارت‌ گرافیک انتقاد می‌شد. کمبود کارت‌ گرافیک به‌حدی گیمرها را خشمگین کرد که جن‌سون هوانگ در جریان برگزاری GTC 2018 مجبور شد شخصا به این موضوع رسیدگی کند.

هوانگ در آن زمان گفت: «استخراج رمزارز، تجارت انویدیا نیست  ... انویدیا در کنار گیمرها ایستاده است ... ما هیچ ارتباطی به بیت کوین نداریم. فرایند استخراج بیت کوین امروزه به ‌شکلی گسترده توسط ای‌سیک (ASIC یا مدار مجتمع با کاربرد خاص) انجام می‌گیرد.» او به این موضوع اشاره کرد که GPU از CPU و ASIC قدرت بیشتری دارد. 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید