سریع‌ترین دوربین دنیا معرفی شد

سریع‌ترین

بهترین دوربین‌های موبایل به تصویربرداری اسلوموشن با نرخ ۱۰۰۰ فرم در ثانیه می بالند و دوربین‌های دیجیتال هم این معیار را تا چند هزار فریم در ثانیه ارتقا داده‌اند. شاید این سرعت خیره کننده به نظر برسند اما زمانی که پای سریعترین دوربین دنیا با نرخ ۷۰ تریلیون فریم در ثانیه به وسط می آید، همه آنها رنگ می بازند. این سرعت آنقدر بالا است که امکان ثبت امواج نور حین حرکت را می دهد.

دوربین مذکور که توسط مؤسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) ابداع شده مبتنی بر فناوری خاصی است که «عکاسی طیفی فوق سریع فشرده» یا CUSP نام دارد. این دوربین برخلاف مدل های معمولی از پالس‌های بسیار کوتاه پرتوی لیزر استفاده می کند که هر یک از آنها تنها یک فمتوثانیه (یک میلیون میلیاردم ثانیه) طول می کشند.

این پالس های کوتاه توسط سامانه اسپلیت نوری به فلاش های کوچکتر تقسیم شده و با برخورد به سنسوری ویژه به ثبت تصویر منجر می شوند. این اتفاق در هر ثانیه ۷۰ تریلیون بار رخ می دهد.

 

سریع‌ترین دوربین دنیا

سیستم CUSP بر فناوری «عکاسی فوق سریع فشرده» «CUP» متکی است که قبلا توسط همین تیم توسعه داده شده و در سال ۲۰۱۴ تا ۱۰۰ میلیارد فریم را در ثانیه ثبت می کرد.
دو سال قبل محققان با ترکیب CUP و تکنیک اکتساب داده تبدیل رادنی موفق به ثبت رکورد ۱۰ تریلیون فریم نیز شده بودند.

متخصصان Caltech امیدوارند فناوری CUSP امکان کند و کاو در دنیای فوق سریع فیزیک بنیادی را به آنها داده و به توسعه ابزارهای الکترونیکی فوق حساس و کوچک کمک کند. سرپرست پروژه در اینباره می‌گوید:

«کاربردهای بسیاری را در زمینه پدیده‌های فوق سریع برای دوربین متصوریم که شامل انتشار نور فرابنفش، انتشار موج، انتقال فوتون در ابرها و بافت‌های بیوزیستی، همجوشی هسته ای، تحلیل فلورسنت بیومولکول‌ها و مسائلی از این دست می شود.»

تیم‌های دیگر نیز با استفاده از فناوری‌های مختلف در پی تصویربرداری فوق سریع هستند. برای مثال ژاپنی ها در سال ۲۰۱۴ و سوئدی‌ها در  سال ۲۰۱۷ به ترتیب دوربین هایی با نرخ ۴.۴ و ۵ تریلیون فریم در ثانیه تولید کرده اند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید