فناوری ddr4

فناوری

حالا که DDR3 به پایان راه خود رسیده است، تقاضای مردم برای قطعه‌ای با پهنای باند بیشتر و عملکرد بهتر، بیش از پیش شده است و برای رفع همین نیاز است که نسل جدیدی از DDR SDRAM وارد بازار شده است. فناوری DDR4 عملکردی بهتر، ظرفیت DIMM بیشتر، عملکرد حفاظتی بهتر از دیتا و مصرف انرژی پایین‌تری دارد.

جدا از رسیدن به 2 گیگابایت بر ثانیه به ازای هر پین و مصرف پایین‌تر انرژی نسبت به DDR3 (البته منظور ما DDR3های ولتاژ پایین هستن)، فناوری DDR4 عملکردی در حدود 50 درصد بهتر از نسل قبل دارد و ضمن داشتن پهنای باند بیشتر، میزان انرژی مصرفی رایانش را در مجموع کاهش می‌دهد. این فناوری یک قدم رو به جلو و مهم در مسئله حافظه است و مصرف انرژی را نیز می‌تواند تا 40 درصد کاهش دهد.

علاوه بر عملکرد بهینه که موجب مصرف انرژی کمتر و پردازش ارزان‌تر می‌شود، فناوری DDR4 همچنین از (CRC (Cyclic redundancy Check نیز بهره می‌برد که باعث افزایش امنیت دیتا می‌شود. ساز و کار این عملیات به این نحو است که در یک لینک، انتقال‌های مبتنی بر فرمان و آدرس برای ثبت شدن برابری‌سنجی می‌شوند و به این ترتیب، ضمن حذف ناهمخوانی‌ها، با اتکا به امکانات RAS و تقویت سیگنال‌های حفاظتی، اطلاعات به نحو بهتری حفظ می‌شود.

جزئیات DDR4

توجه داشته باشید که تفاوت‌هایی جزئی میان ماژول‌های DDR3 و DDR4 وجود دارد.

گوشه‌های منحنی

ماژول‌های DDR4 دارای گوشه‌های منحنی هستند تا عملیات نصب آن‌ها فشار کمتری بر روی PCB وارد کند.

ضخامت بیشتر

ماژول‌های DDR4 نسبت به ماژول‌های DDR3 دارای ضخامت بیشتری هستند. دلیل این امر هم این است لایه‌های سیگنالی بیشتری دارند.

تفاوت در شکاف‌ها

شکاف اصلی در ماژول DDR4 با DDR3 متفاوت است. درست است که شکاف هر دو نوع ماژول در لبه ورودی قرار دارند، اما محل قرارگیری شکاف در ماژول DDR4 کمی متفاوت است. دلیل  این امر هم این است که مانع نصب ماژول روی بوردها و پلتفرم‌های نامناسب شود.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید