چگونه CSS پویا به پروژه ASP NET MVC اضافه کنیم

چگونه

سناریو هایی وجود دارد که نیاز است مشتری ، خود شیوه نامه هایی (CSS) را برای قسمت‌های مختلف سایت انتخاب کند. برای مثال تنظیماتی را برای منوی سایت در نظر گرفته ایم که مشتری بتواند رنگ و قلم و ... را متناسب با سلیقه‌ی خود تغییر دهد و یا یک قسمت کلی برای اعمال شیوه نامه‌ها به سایت ایجاد کرده ایم که در همه‌ی قسمت‌های سایت اعمال شود. بدین شکل در صورتی که مشتری، اطلاعات اندکی هم در مورد CSS داشته باشد میتواند ظاهر سایت خود را به آسانی تغییر دهد و تا حدودی بار را از روی دوش پشتیبان سایت بر میدارد.

 

و برای همه‌ی این‌ها نیاز است تا فیلدی در دیتابیس برای ذخیره‌ی شیوه نامه‌های مشتری ایجاد شود و یا در یک فایل متنی ذخیره شود که بسته به سیاست برنامه نویس دارد.
در این مطلب تصمیم داریم این سناریو را به صورت ساده در یک پروژه ASP.NET MVC پیاده سازی کنیم.
ایتدا یک پروژه از نوع ASP.NET MVC 4 ایجاد میکنیم. سپس قطعه کد زیر را به فایل  Layout.cshtml_ موجود در مسیر Views/Shared به صورت زیر اضافه میکنیم :

 
<head>
    @*سایر شیوه نامه‌ها و اسکریپت ها*@
    @RenderSection("styles", required: false)
</head>

RenderSection این امکان را میدهد که ما بتوانیم شیوه نامه‌ی دیگری را در صفحات دیگر به MasterPage خود تزریق کنیم. سپس کنترلری به نام Home ایجاد میکنیم :

namespace DynamicCssExample.Controllers
{
    public class HomeController : Controller
    {

        public ActionResult Index()
        {
            return View();
        }

        public string GetStyle()
        {
            Response.ContentType = "text/css";
            //در این قسمت میتوانیم به دیتابیس متصل شویم و شیوه نامه‌ی مورد نظر را واکشی کنیم و بازگشت دهیم
            return "h2{color:yellow}";
        }

    }
}

در اینجا یک متد به نام GetStyle داریم که وظیفه‌ی بازگشت یک رشته را بر عهده دارد و نوع این مقدار بازگشتی از نوع text/css است و میتواند شیوه نامه هایی که در دیتابیس و یا یک فایل متنی ذخیره کرده ایم را واکشی و به استریم ارسال کند. در انتها برای استفاده از این متد کافی است در View مربوطه بدین شکل عمل کنیم :

@{
    ViewBag.Title = "Index";
    Layout = "~/Views/Shared/_Layout.cshtml";
}

@section styles
{
    <link rel="stylesheet" href="@Url.Action("", "")" type="text/css"/>
}

<h2>Index</h2>

در سکشن Style لینک شیوه نامه ای تعریف کرده ایم که ویژگی href آن به اکشن GetStyle در کنترلر Home اشاره میکند و این اکشن نیز محتوای شیوه نامه را برگشت میدهد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید