چگونه حالت تاریک را به تمام وبسایت‌های اینترنتی بیاوریم؟

چگونه

این روزها حالت تاریک یا Dark Mode آنقدر میان کاربران محبوبیت پیدا کرده که مایکروسافت و اپل ناچار شدند آن را به شکل قابلیتی رسمی، به سیستم‌های عامل خود اضافه کنند. مطالعه با نور سفید و روشن مانیتور در شب می‌تواند به چشمان شما آسیب جدی وارد کند و به همین خاطر دسترسی به حالت تاریک یکپارچه در تمام بخش‌های سیستم عامل اهمیت دارد.

مک او اس موهاوی تا حالا در ارائه این قابلیت عملکرد بسیار بهتری از ویندوز داشته، با این وجود بخش‌هایی هست که هم در مک و هم در ویندوز نمی‌توانید از این خصوصیت کاربردی استفاده کنید. به عنوان مثال، هنگام مرور وب با وجود فعال بودن حالت تاریک، هنوز وبسایت‌هایی هستند که با پس‌زمینه روشن و سفید می‌توانند به چشمان‌تان آزار برسانند.

خوشبختانه برای رفع چنین مشکلی در مرورگرها می‌توان از افزونه‌ها کمک گرفت؛ ابزاری که می‌توانند به معنای واقعی کلمه حالت تاریک یکپارچه را برایتان به ارمغان بیاورند. در ادامه به معرفی چند مورد از این افزونه‌های کاربردی برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس و سافاری خواهیم پرداخت.

Dark Reader

قابل نصب روی: کروم، فایرفاکس و سافاری 

Dark Reader جزو افزونه‌هایی است که عاشقش می‌شوید. با نصب این افزونه رایگان در کروم، فایرفاکس یا سافاری حالت تاریک یکپارچه را در تمام وبسایت‌ها تجربه می‌کنید و به گزینه‌های شخصی‌سازی فراوانی دسترسی خواهید داشت.

افزونه Dark Reader به غیر از سوییچ بین حالت تاریک و روشن، اجازه می‌دهد که میزان روشنایی و کنتراست تصویر را هم تنظیم کنید. افکت‌های Sepia و Grayscale به عنوان دو فیلتر رنگی و سیاه و سفید هم در دسترس شما هستند و نکته عالی اینکه می‌توانید با ساخت یک لیست از وبسایت‌های دلخواه، فعالسازی خودکار حالت تاریک را فقط به آن‌ها محدود کنید.

بنابراین با هر بار بازدید دیگر نیازی به روشن و خاموش کردن سوییچ افزونه نخواهید داشت. یکی دیگر از خصوصیات جالب Dark Reader هم تغییر فونت نوشته‌هاست که خوشبختانه از فونت‌های فارسی هم پشتیبانی می‌کند.

دانلود و نصب Dark Reader

Turn Off the Lights

قابل نصب روی: گوگل کروم، سافاری، فایرفاکس، اپرا، مایکروسافت اج | اندروید | مک و ویندوز

افزونه Turn Off the Lights شاید مشهورترین محصول توسعه‌دهنده مستقل آن باشد. این افزونه حالت تاریک را فقط روی نقاطی از صفحه گسترش می‌دهد که نیازی به تمرکز رویشان ندارید. به عنوان مثال در یوتیوب، دور تا دور ویدیوی در حال پخش را تیره می‌کند تا ضمن تماشای متمرکز حواستان به اتفاقات پس‌زمینه هم باشد.

نکته خوب ماجرا اینجاست که برای دسترسی به این قابلیت، فقط به مرورگرها محدود نیستید. اپلیکیشن اندروید Turn Off the Lights هم می‌تواند همین کار را برایتان انجام بدهد.

به غیر از افزونه مرورگر و اپ موبایل، توسعه‌دهنده Turn Off the Lights محصولش را برای مک و ویندوز هم عرضه کرده که پیشرفته‌ترین امکانات را در خود دارند. به عنوان مثال نسخه ویندوز می‌تواند آخرین پنجره باز را روشن نگه داشته و بقیه را در پس زمینه تیره کند و فیلترهای رنگی جذاب روی صفحه بنشاند.

دانلود و نصب Turn Off the Lights

High Contrast

قابل نصب روی: گوگل کروم 

شاید کمی عجیب به نظر برسد، ولی مطمئنا کاربردهای خاص خودش را دارد. High Contrast افزونه‌ای است که خود گوگل آن را توسعه داده و در حال حاضر بیش از 600 هزار نفر آن را روی مرورگر کروم نصب کرده‌اند.

همانطور که از اسمش پیداست، High Contrast برای آنکه نوشته‌ها بهتر خوانده شوند با کنتراست آن‌ها بازی می‌کند. هر چند امکان معکوس کردن رنگ‌ها و سیاه و سفید کردن پس‌زمینه را هم دارد.

گاهی اوقات تعدد رنگ‌ها در یک صفحه اینترنتی، می‌تواند باعث حواس پرتی شما از نوشته‌ها شود. برای همین فیلترهای رنگی و سیاه و سفید High Contrast می‌توانند شما را متمرکز تر کرده و البته فشار روی چشم‌ها را به میزان زیادی کاهش بدهند.

دانلود و نصب High Contrast

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید