سری جدید سرفیس مایکروسافت گوگل را به چالش می‌کشد

سری

مایکروسافت قصد دارد در گردهمایی بزرگ خود در ۲ می (۱۲ اردیبهشت) از چه چیزی رونمایی کند؟ این گردهمایی به ساتیا نادلا و تیمش اجازه می‌دهد که در مورد  استراتژی صحبت کنند؛ اما این رویداد می‌تواند فرصتی برای معرفی سخت‌افزارهای جدید باشد.

یک گزینه برای معرفی می‌تواند نسل جدید تبلت‌ها و هیبریدی‌های سرفیس پرو باشد. از آنجایی که در حال حاضر پردازنده‌های کبی لیک اینتل در بازار هستند و رده محصولات سرفیس پرو از سال ۲۰۱۵ تابه‌حال آپدیتی نداشته‌اند، حال فرصتی پیش آمده است تا سرفیس پرو با مشخصات به‌روز شده معرفی شود.

این انتخاب منجر به یک آپدیت تکاملی خواهد شد و چندان نوآوری نخواهد داشت. معرفی سرفیس پرو ۵ با آخرین امکانات فنی، باعث می‌شود مایکروسافت در بازار بماند؛ اما هیجانی ایجاد نخواهد کرد. بر‌خلاف اپل، مایکروسافت برای ادامه حیات، نیازی به فروش سخت‌افزار ندارد؛ اما نیاز دارد که استفاده از نرم‌‌افزار و راه‌حل‌هایش را ترویج کند.

اینجا است که ایده ویندوز ۱۰ ابری باید جدی گرفته شود.

ساتیا نادلا

بیشتر تمرکز حال حاضر مایکروسافت بر گسترش استفاده از سرویس‌های ابری این شرکت است. سرویس‌های ابری این شرکت همچون اوت‌لوک و وان‌درایو و سرویس موسیقی Groove، کارکردهای سنتی نرم‌افزار مایکروسافت را انجام می‌دهند.

اخیرا نسخه جدیدی از ویندوز ۱۰ دیده شده است. در نسخه Creators Update ویندوز ۱۰ می‌توان ارجاع‌هایی به ویندوز ابری (Windows Cloud) دید. گوردون کلی از مجله فوربس در مورد این ویندوز می‌گوید:

ویندوز ابری نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ است که تنها برای اجرای اپلیکیشن‌های پلتفرم جهانی ویندوز (UWP) ساخته شده است. این اپلیکیشن‌ها هم روی دسکتاپ و هم روی دستگاه‌های موبایل اجرا می‌شوند. هر تلاشی برای اجرای برنامه‌های استاندارد دسکتاپ روی این ویندوز منجر به بروز خطایی می‌شود؛ اپلیکیشنی که سعی در اجرای آن دارید، برای اجرا روی این نسخه از ویندوز طراحی نشده است.

اگر به حوزه‌های رشد صنعت کامپیوتر نگاهی بیندازید، پردازش ابری یکی از این حوزه‌ها است که مایکروسافت آن را به‌خوبی پوشش داده است. حوزه دیگر، کامپیوترهای ارزان‌قیمت هستند که به سرویس‌های ابری مانند پلتفرم کروم‌بوک گوگل پیوند خورده‌اند. البته که می‌توان ویندوز ۱۰ را روی سخت‌افزار ارزان‌قیمتِ کمتر از ۲۰۰ دلار نیز اجرا کرد؛ اما ویندوز ۱۰ به منابع و حافظه این محصولات محدود می‌شود.

ویندوز ابری فرصتی خواهد بود که نیازمندی‌های سخت‌افزاری ویندوز کاهش داده شود، به سازندگان رده‌ی جدیدی از محصولات معرفی شود و افراد بیشتری به سمت فضای ابری سوق داده شوند. این ویندوز جایگزینی برای افزایش شهرت روز‌افزون کروم‌بوک خواهد بود که نه‌تنها پلتفرم ویندوز را تهدید می‌کند، بلکه کاربران را به سرویس پردازش ابری گوگل پیوند می‌زند.

سرفیس ۳

مایکروسافت پیش از این نیز مسیر مشابهی طی کرده است. سرفیس اولیه مجهز به ویندوز آر‌تی (نسخه‌ای از ویندوز ۸ که روی معماری ARM اجرا می‌شد) بود. این محصولات سرفیس به دلیل محدودیت در اجرای اپلیکیشن‌ها (تنها قادر بودند اپلیکیشن‌های به سبک مترو را اجرا کنند)، به‌سرعت به سمت معماری اینتل برگشتند و تحسین زیادی برانگیختند.

حال پنج سال گذشته است و توانایی کار در فضای ابری به جایگزینی عملی تبدیل شده است. اگر مایکروسافت قصد دارد فعالیت ابری را تشویق کند و جرقه جدیدی برای سازندگان و کاربران ایجاد کند تا به سمتش بیایند، معرفی «سرفیس ابری» گزینه جالبی برای ماه بعد خواهد بود.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید