اینستاگرام و الگوریتم نمایش محتوا

اینستاگرام

پس از گذشت پنج سال از تغییر رویه اینستاگرام در نمایش پست‌ها از حالت زمانی به شکل الگوریتمی، حالا این شبکه اجتماعی بالاخره پستی در وبلاگ خود منتشر کرده و شیوه کار الگوریتم خود را توضیح داده است. ظاهرا هیچ الگوریتمی به تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد که شما چه چیزی را روی بخش‌های مختلف این اپ می‌بینید. در عوض، هر بخش از برنامه برای خودش مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها دارد که درباره نمایش محتوا تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گفته آقای «آدام موسری»، رئیس اینستاگرام همه الگوریتم‌ها به‌طور کلی عملکرد مشابهی دارند ولی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به نحوه استفاده کاربر واکنش نشان دهند. برای مثال، در بخش فید و استوری‌ها هدف نمایش تصاویر و ویدیوهای دوستان، خانواده و نزدیکان شماست. اینستاگرام با در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به خود پست، کسی که آن را منتشر کرده و علایق کاربر سیگنال‌هایی را پیدا می‌کند. سیگنال‌های مدنظر اینستاگرام با توجه به ترتیب اهمیتشان از قرار زیر است:

  • اطلاعات مربوط به پست: این سیگنال میزان محبوبیت پست‌ها (مثلا با تعداد لایک‌ها) و اطلاعاتی درباره خود محتوا (مثل زمان انتشار، طول ویدیو و موقعیت مکانی) را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • اطلاعات مربوط به ناشر پست: این سیگنال به اینستاگرام کمک می‌کند تا تشخیص دهد که ناشر پست چقدر برای شما اهمیت دارد. در این‌جا به چیزهایی مثل دفعات تعامل کاربران با آن فرد در هفته‌های گذشته هم توجه می‌شود.
  • فعالیت شما: این سیگنال به اینستاگرام نشان می‌دهد که شما به چه چیزهایی علاقه دارید و چند پست را لایک کرده‌اید.
  • تاریخچه تعامل شما با افراد: این سیگنال مشخص می‌کند که چقدر مایل به مشاهده پست‌های یک فرد خاص هستید. یکی از عوامل موثر در این سیگنال همان بحث کامنت گذاشتن روی پست‌های یکدیگر است.

 

 الگوریتم اینستاگرام

البته موسری می‌گوید تلاش اینستاگرام این است که شما چند پست از یک نفر را پشت سر هم نبینید. او درباره نشر مجدد پست‌های بخش فید در بخش استوری‌ها می‌گوید:

«تاکنون برای این استوری‌ها ارزش کمتری قائل بودیم، چون دائما می‌شنیدیم که مردم مایل به دیدن استوری‌های جدید هستند. ولی در مواقع مهم – مثل زمان برگزاری جام جهانی یا ناآرامی‌های خیابانی – شاهد سیلی از پست‌های بازنشریافته هستیم و در این شرایط مردم انتظار دارند استوری‌هایشان به افراد بیشتری نشان داده شود. به همین خاطر ما رویه قبلی خود را متوقف کردیم.»

موسری درباره الگوریتم‌های رده‌بندی پست‌ها در صفحه Explore می‌گوید هدف اینستاگرام پیش‌بینی احتمال تعامل شما با تصاویر و ویدیوهاست. البته این قضیه در مورد بخش Reels کمی فرق می‌کند و اینستاگرام پست‌هایی را در اولویت قرار می‌دهد که به نظر شما بامزه و سرگرم‌کننده هستند.

اینستاگرام در نهایت می‌گوید اگر می‌خواهید کنترل بیشتری روی الگوریتم‌ها داشته باشید بهتر است سه نکته را مدنظر قرار دهید:

  • دوستان صمیمی خود را در بخش Close Friends مشخص کنید.
  • افرادی را که دوست ندارید Mute کنید.
  • از گزینه Not Interested برای مشخص کردن محتواهایی که مایل به دیدن آن‌ها نیستید، استفاده کنید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید