بیل گیتس میگوید قانونگذاران باید غول‌های فناوری را جداگانه بررسی کنند

بیل

مایکروسافت در دهه ۹۰ میلادی از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده با اتهام انحصارطلبی و نقض قانون شرمن روبرو شد. حال «بیل گیتس»، هم‌مؤسس و مدیرعامل سابق مایکروسافت معتقد است مدیران عامل شرکت‌های فناوری از اشتباهات او درس گرفته‌اند و با گفتگوی سازنده با قانونگذاران به نتایج بهتری دست خواهند یافت.

تابستان امسال مدیران عامل شرکت‌های گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل در برابر کنگره آمریکا حاضر شدند و به سوالات قانونگذاران در مورد سیاست‌های مختلف و رفتار خود با رقبای کوچک‌تر پاسخ دادند. اوایل ماه جاری میلادی قانونگذران آمریکایی با انتشار گزارشی ۴۴۹ صفحه‌ای به این نتیجه رسیدند که غول‌های فناوری بیش از حد قدرتمند هستند.
 

 

 

رگولاتورهای آمریکایی می‌گویند شرکت‌های بزرگ فناوری تأثیر مثبتی بر جامعه گذاشته‌اند، اما این تأثیر مثبت به قیمت گزافی برای بازارهایی که در آن‌ها فعالیت می‌کنند تمام شده است. اعضای دموکرات و جمهوری خواه زیرکمیته آنتی‌تراست کنگره هنوز در مورد نحوه حل این مشکل به توافق نرسیده‌اند، اما راه حال‌های متعددی از جمله تجزیه و ممنوعیت تصاحب شرکت‌های کوچک مطرح شده است.

«بیل گیتس»، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل پیشین مایکروسافت در گفت‌و‌گو با شبکه CNBC در این رابطه صحبت کرد و گفت او در گذشته سطح انتقاداتی که از شرکت‌های بسیار قدرتمند و موفق می‌شود را دست کم گرفته بوده است. غول فناوری ساکن ردموند در دهه ۹۰ میلادی با اتهامات مشابهی روبرو شد و به خاطر عرضه اینترنت اکسپلورر همراه با ویندوز وارد یک دعوای حقوقی طولانی مدت با وزارت دادگستری آمریکا شد.

گیتس می‌گوید قانونگذاران به احتمال زیاد قوانین جدیدی برای نحوه فعالیت کردن شرکت‌های فناوری وضع خواهند کرد، اما قانونگذاران حین وضع قوانین باید به تفاوت‌های میان گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون (موسوم به بیگ تِک) و بازارهای مختلفی که این شرکت‌ها در آن‌ها مشغول هستند توجه کنند.

گیتس همچنین اضافه کرد که مدیران عامل شرکت‌های فناوری از گذشته مایکروسافت درس گرفته‌اند و رویکرد متفاوتی برای تعامل با قانونگذاران در پیش خواهند گرفت. گیتس می‌گوید بزرگ‌ترین اشتباه او شکل ندادن روابط در واشنگتن و تعامل سازنده با قانونگذاران بوده است. او در این رابطه به جف بزوس، مدیرعامل آمازون اشاره کرد و گفت: «او آدم‌های زیادی دارد. او حتی یک خانه خوب در واشنگتن دی.سی خریده. آن‌ها [مدیران عامل شرکت‌های فناوری] ممکن است اشتباهات دیگری مرتکب شوند، ولی همه دیدند من چه کار کردم و حالا تجربه بیشتری دارند.»

«استیو بالمر» که سال ۱۹۹۸ سکان مایکروسافت را از بیل گیتس تحویل گرفت نیز ضمن موافقت با سخنان او، با اطمینان می‌گوید شرکت‌های بزرگ فناوری تجزیه نخواهند شد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید