جیلبریک گران‌ترین محصول تولیدی اپل

جیلبریک

تا به امروز تنها شاهد جیلبریک آیفون و آیپد بودیم، اما به تازگی تیم «Checkra1n» موفق به جیلبریک گران‌ترین دستگاه اپل یعنی مک پرو شده. یکی از دلایل اهمیت بالای این کار، وجود تراشه امنیتی T2 در کامپیوتر اپل است.

این خبر ابتدا توسط یکی از اعضای این تیم، «ریک مارک» توییت شد و سپس «لوکا تودسکو» آن را ریتوییت کرد. در این توییت به جیلبریک مک پرو توسط کد مخرب یا اکسپلویت Checkm8 با استفاده از مک بوک پرو اشاره شده. اپل برای حفظ امنیت گران‌ترین کامپیوتر تولیدی خود از تراشه امنیتی T2 استفاده کرده که از تاچ آیدی، حافظه SSD، بوت امن و ویژگی‌های دیگر حفاظت می‌کند.

بر اساس اعلام اپل، تراشه T2 وظیفه مدیریت و کنترل سیستم مدیریت کنترلر،

پردازشگر سیگنال تصویر و از همه مهم‌تر کنترلر SSD را برعهده دارد. با توجه به این موضوع، هک چنین سیستمی یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود، البته باید گفت چنین کاری امنیت کاربران را به خطر می‌اندازد. جیلبریک مک پرو مزیت چندانی برای کاربران عادی ندارد، چرا که این محصول حتی مانند لپ‌تاپ مک بوک پرو تاچ بار ندارد که بتوانید به کارایی بیشتری توسط آن دست پیدا کنید.

 مک پرو

تیم Checra1n تبدیل به اولین گروهی شده که توانسته به چنین موفقیتی دست پیدا کند و گران‌ترین جیلبریک را تا به امروز انجام دهد. توسعه‌دهندگان می‌توانند از جیلبریک این کامپیوتر به چندین مزیت دست پیدا کنند، البته باید دید آن‌ها بدنبال تغییر در کدام ویژگی این محصول گران‌قیمت و قدرتمند هستند.

با توجه به اینکه چنین موضوعی در توییتر اعلام شده و در حد یک خبر است، انتظار نداریم ابزاری که توانسته مک پرو را جیلبریک کند برای عموم افراد عرضه شود. با این وجود هک گران‌ترین محصول تولیدی اپل تنها توسط یک کد مخرب Checkm8، بسیار جذاب است و شاید تیم Checkra1n در آینده تصمیم به عرضه ابزار مورد استفاده خود بگیرد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید