نقش ابررایانه ها در مبارزه با کرونا چیست؟

نقش

محققان می توانند با استفاده از قدرت پردازشی فوق العاده ابررایانه ها و مدلسازی های مختلف، بیماری کووید 19 و خصوصیات ویروس کرونا را بهتر درک کرده و از  آنها برای ساخت واکسن یا توسعه روش های درمانی کمک بگیرند.

شرکت های IBM، مایکروسافت، گوگل و دیگر شرکت های همکار، در مجموع 16 ابرکامپیوتر در اختیار محققان قرار خواهند داد تا عملیات مبارزه با ویروس با قدرت انجام گیرد.

یکی از مدیران ارشد IBM می گوید هدف از این ائتلاف تسریع روند شناخت ویروس کرونا، ساخت واکسن برای آن و در نهایت از بین بردن این ویروس است. به گفته او ابرکامپیوترها می توانند محاسبات را در عرض چند دقیقه یا چند ساعت انجام دهند، این در حالیست که انجام همین محاسبات در کامپیوترهای معمولی روزها، ماه ها و یا حتی سال ها طول می کشد.

 

محققان با استفاده از ابررایانه به جنگ ویروس کرونا می روند

طبق این همکاری شرکت های IBM، آمازون، گوگل و مایکروسافت ابرکامپیوترهای خود را در اختیار دانشگاه های آمریکا، مؤسسات تحقیقاتی و همچنین ناسا قرار خواهند داد. محققان می توانند از طریق وب سایت ائتلاف برای استفاده از ابرکامپیوتر در تحقیقات خود درخواست دهند.

ابررایانه ها در مواقع اورژانسی از جمله هنگام وقوع توفان ها با پردازش سریع داده ها به یاری محققان آمده اند، به همین دلیل از آنها برای مبارزه با ویروس کرونا نیز استفاده خواهد شد. پژوهشگران می توانند با استفاده از قدرت فوق العاده سوپرکامپیوترها در مورد ساختار ویروس کرونا و پروتئین تاج گونه آن مطالعه کرده و ویژگی های متمایز کننده آن نسبت به کروناویروس های قبلی را پیدا کنند.

برخی دیگر از محققان نیز از سوپرکامپیوترها برای شبیه سازی نحوه گسترش بیماری، زمان به اوج رسیدن آن و مدت زمان باقی ماندن بیماری با توجه به فاکتورهای مختلف استفاده کرده و مناطقی که بیشترین نیاز به کالاها را دارند، شناسایی می کنند.

تاکنون برخی از محققان طرح های خود در مورد چگونگی استفاده از سوپرکامپیوترها در مبارزه با ویروس کرونا را به دولت آمریکا ارسال کرده اند. اوایل ماه جاری میلادی بنیاد علوم ملی آمریکا (NSF) با انتشار اعلامیه ای از محققان درخواست کرد تا طرح های خود را ارسال کنند و تاکنون بیش از یک و نیم میلیون دلار بودجه به تحقیقات از این روش اختصاص داده است.

محققان چند روز قبل به کمک ابر کامپیوتر «سامیت» (Summit) توانستند محاسبات 2 هفته ای را در عرض یک روز انجام داده و 77 ترکیب مولکولی را که به درمان بیماری کووید 19 کمک می کنند، شناسایی کنند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بیان کنید